27 травня
Тема: Основи охорони природи.
Земля дідів і прадідів наших, наша Батьківщина. На ній
жили і виростали наші батьки, на ній зробили свої перші кроки і ми. На ній
зростають нові покоління людей. Люди на цих землях жили споконвіку. Але в часи
наших дідів і прадідів не виникало екологічних проблем. Люди жили з природою,
не відділяли себе від неї. Вони брали від природи її дари і розуміли, що краще і розумніше вони
ставитимуться до неї, то краще буде їм. Людина – часточка природи, плоть її
плоті. Не вінець, не перетворювач і не володар! А лише її часточка. Це
предковічне. Але чому так часто ми стаємо свідками необдуманого втручання
людини у внутрішній світ природи? Мабуть, тому, що насамперед дбаємо про
результати роботи, а не про наслідки нашого втручання в природне середовище.
Незнання навколишнього світу, його особливостей призводять до великих
екологічний катастроф.
Охорона
природи – це система заходів, що здійснюється з метою збереження,
розумного використання і відтворення природних ресурсів.
Основні форми
охорони природи:
-
Створення Червоної книги;
-
Створення заповідних територій;
-
Створення природоохоронного законодавства.
2. Червона книга України
В
1948 році вчені всього світу створили Міжнародний союз охорони природи. За його
завданням зоологи, ботаніки, екологи вивчали рідкісні або зникаючі види рослин
і тварин, які потребують негайної допомоги. Зібрану інформацію надрукували у
вигляді списків під назвою „Червона книга фактів”. Це і була перша Червона
книга.
Червоний
колір – сигнал небезпеки. Червона книга попереджає людей про те, що рослини і
тварини занесені на її сторінки в небезпеці, потребують їх допомоги.
В
1966 році була видана Міжнародна Червона книга. Сторінки в неї різнокольорові.
Червоні
сторінки містять зниклі види (вони не
траплялися у природі протягом кількох років, проте, можливо, збереглися у
недоступних місцях).
Жовті
сторінки містять види, які перебувають
під загрозою зникнення (кількість особин швидко скорочується, подальше
існування їх неможливе без здійснення спеціальних охоронних заходів).
Білі
сторінки – списки рідкісних видів (не
перебувають під прямою загрозою зникнення, але трапляються в такій незначній
кількості або на обмежених площах, що можуть незабаром зникнути).
Сірі
сторінки – невизначені, маловідомі види
(через обмежені відомості про них неможливо оцінити їх сучасний стан).
Зелені
сторінки – містять поновлені види, ті,
що раніше належали до зникаючих, але завдяки вжитим заходам нині вважаються
врятованими від зникнення.
Чорні
сторінки – зниклі види.
У
2009 році до Червоної книги України занесено 542 види тварин, 826 видів рослин
і грибів.
Національний природний парк – територія, на якій
зберігається в природному стані весь її природний комплекс і може
використовуватися для спілкування людини з природою.
Національними природними парками в Україні є:
Карпатський, Шацький, Синевир, Азово-Сиваський, Вижницький, Подільські Товтри,
Святі гори, Яворівський та ін.
Природні заповідники – територія, на якій зберігаються в
природному стані весь її природний комплекс і заборонено будь-яку господарську
діяльність людини.
Природні заповідники України: Кримський, Український
степовий, Канівський, Луганський, Ялтинський, Подільський, Медобори.
Біосферні заповідники: Асканія-Нова, Чорноморський,
Карпатський, Дунайський.
Заказники – природна територія, створена для збереження і
відтворення природних комплексів або окремих видів організмів.
Пам’ятки природи – охоронні території окремих унікальних
природних ділянок.
Зникнення видів тварин відбувається доволі швидкими
темпами. Це пов’язано з тим, що людина руйнує природне середовище їх існування,
а іноді знищує окремі види. Щоб призупинити процес винищення тварин, розширюють
природоохоронні території із заповідним статусом. А тварини окремих видів, який
найбільше загрожує зникнення, розводять у неволі.
Концепція «П’яти свобод» – використовувана в багатьох країнах система оцінки благополуччя
одомашнених тварин. Вона передбачає такі свободи:
1. Свобода
від голоду і спраги – шляхом надання доступу до води та їжі, які підтримують гарне здоров’я й
активність.
2. Свобода
від дискомфорту – шляхом надання відповідного середовища для проживання, включаючи житло і
місце для сну та відпочинку.
3. Свобода
від болю, травм або хвороби – шляхом проведення превентивних заходів або ранньої діагностики та
лікування.
4. Свобода
природної поведінки – шляхом надання достатнього місця, відповідних сприятливих умов і
пристосувань, а також компанії щодо подібних до себе.
|
19 травня
19 травня
Чи можуть дійсно всі ці тварини знаходитись в одному будиночку? Що їх може поєднувати? Погляньте на тему нашого уроку.
Форми співіснування організмів
|
Приклади
|
1 конкуренція
2 паразитизм
3 коменсалізм
4 мутуалізм
|
А рудий і чорний
тарган
Б аскарида і
собака
В заєць та
лисиця
Г риби-причепи
та акули
Д мурашки і
попелиці
|
– 0 шкідливо-нейтральні
+ + взаємовигідні
+ – корисно-шкідливі
– – взаємно-шкідливі
0 0 нейтральні
Тип взаємовідносин
|
Види
|
Характер взаємодії
|
|
1
|
2
|
||
Конкуренція
|
Взаємне
пригнічення
|
||
Паразитизм
|
Відносини
паразит—хазяїн
|
||
Хижацтво
|
Відносини
хижак—жертва
|
||
Коменсалізм
|
Один має користь від співіснування, інший — байдужий
|
||
Мутуалізм
|
Взаємодія, сприятлива для обох
|
18 травня
Музичне мистецтво
Тема: Щедрі розсипи великого таланту
Розучування пісні Наталії Май "Казка про кохання"
За морями, за лісами, За високими горами Там жило собі кохання Із блакитними очами. Разом з сонечком вставало, Довгі коси заплітало І під тихий шепіт вітру Людям щастя дарувало. Разом з сонечком вставало, Довгі коси заплітало І під тихий шепіт вітру Щастя дарувало... За лісами, за морями, За високими горами Там жило собі кохання Між землею й небесами. Зрад і заздрощів не знало, Про любов пісні співало, Для людей з добром у серці Зорі з неба діставало. Зрад і заздрощів не знало, Про любов пісні співало, Для людей з добром у серці Зорі діставало... З нівідкіль взялися раптом Дві сестри - Брехня і Зрада, Чорним кругом налетіли, Щоб кохання розтерзати. Біли рученьки зв'язали, Щиру душу розтоптали І кохання яснооке Сміючись закатували. Біли рученьки зв'язали, Щиру душу розтоптали І кохання яснооке Там закатували... За лісами, за морями, За високими горами Дві сестри кохання вбили І з блакитними очами. Ні словечка не зронило, Вбивцям в очі подивилось, Впав кришталь одна краплинка, По щоці сльоза скотилась. Ні словечка не зронило, Вбивцям в очі подивилось, Впав кришталь, одна сльозинка По щоці скотилась... І тепер на білім світі Важко нам любов зустріти, Та, якщо вона приходить, Бережіть її що митті. Не давайте панувати Сестрам двом - Брехні і Зраді, І тоді кохання ваше Буде щастя дарувати! Не давайте панувати | Сестрам двом - Брехні і Зраді, | І тоді кохання | Буде щастя дарувати!
Сьогодні
повторимо Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність
хімічних елементів у природі. Ознайомлення з Періодичною системою хімічних
елементів.
2. Консументи — гетеротрофні організми, які споживають органічні речовини продуцентів або інших консументів. На долю цих організмів припадає 10% від усіх гетеротрофних організмів планети. Розрізняють консументи першого порядку (фітофаги) та другого порядку (м'ясоїди).
3. Редуценти — організми, які розкладають органічні речовини до неорганічних, тобто живуть за рахунок мертвих організмів. Вони забезпечують розклад органічних речовин на планеті й перетворюють їх на неорганічні сполуки, беручи участь у колообігу речовин. Це бактерії, гриби, водорості. На їх долю припадає 90% від усіх гетеротрофів планети.
На першому місці – завжди …(рослина).
На другому – той, хто її …(споживає).
На третім - …(хижак), що на здобич чекає.
06.05.
Екологічні чинники
|
Характеристика
|
Абіотичні
|
чинники
неживої природи – фізичні та хімічні умови середовища (температура, вологість, світло, рух повітряних мас (вітер), течія і
солоність води, опади, сніжний покрив, магнітне поле Землі тощо)
|
Біотичні
|
усі
форми взаємодії між організмами (внутрішньовидові
й міжвидові взаємозв’язки)
|
Антропогенні
|
чинники,
зумовлені діяльністю людини (забруднення
середовища, необмежене полювання, руйнування середовища існування тощо)
|
Елементарна (локальна) популяція — це сукупність особин одного виду, що займають невелику ділянку однорідної площі (наприклад, стайка риб одного виду в озері).
Географічна популяція — це сукупність екологічних популяцій, що заселяють географічно схожі райони (наприклад, риби одного виду в усіх водоймах певної географічної зони).
2. Запас біомаси популяції.
3. Густота — кількість особин на одиницю території (або об’єму простору). Динаміка чисельності і густоти (визначається народжуваністю, смертністю і міграціями).
4. Народжуваність — кількість нових особин за певний проміжок часу на одну особину (буває абсолютна і питома).
5. Смертність — кількість померлих особин за певний проміжок часу.
6. Міграції.
7. Ріст популяції — співвідношення народжуваності та смертності.
8. Вплив абіотичних чинників на тварин.
Біологія
А у нас сьогодні узагальнення з теми " Поведінка тварин"
Контрольна робота
04 травня
Музичне мистецтво
29 квітня 2020 р.
29 квітня 2020 р.
Вода з природних джерел не завжди придатна для пиття і навіть промислових процесів. Тому її необхідно чистити. Питна вода не повинна містити нерозчинених домішок і хвороботворних мікроорганізмів. Спочатку воду з річок, озер і ставків відстоюють в спеціальних басейнах і фільтрують через шар піску. Потім обробляють хлором, а іноді озоном або ультрафіолетом для знищення мікроорганізмів.
В Україні ситуація з питною водою не менш сумна. Адже майже в усіх областях є проблеми не тільки з водопостачанням, а й з якістю і чистотою води. Взагалі стандарти очищення води в нашій країні дуже застаріли і відрізняються від європейських. І після очищення вода перетворюється на отруту з букетом хімічних елементів.
Перший спосіб − найпростіший, але неефективний при значному забрудненні води – це відстоювання води. Даний процес дозволяє вивільнитись хлору та сірководню, якими очищують воду на очисних станціях та очистки від важких металів. Відстоювати воду потрібно протягом 3-6 годин. Важливий факт − вживати лише 2/3 води, яка відстоялась, а решту − обов’язково злити. Найкраще цей спосіб підходить для води, яку подають у квартири .
Другий спосіб очистки воды в домашіих умовах – це кип’ятіння води, яка відстоялась. При цьому частина солей,які містилися у воді, осідає. Вода стає менш жорсткою.
Третій спосіб очищення води − заморожування. Саме цей процес дозволяє відділити шкідливі домішки від чистої прісної води. Для цього налийте воду у пластикову пляшку і покладіть горизонтально у морозильну камеру. Слідкуйте, щоб вода замерзла наполовину. Тоді воду, яка не заморозилась, злити, а використовувати лише лід. При замороженні першою заморожується чиста вода, а вже потім − важкі метали.
Інший спосіб − дистиляція води в домашніх умовах. Цей спосіб дуже ефективний, але при знезараженні води знищуються і корисні елементи. І тому вживати таку воду постійно не можна. Це призводить до вимивання корисних солей з організму. Тому дистилювати воду потрібно тільки в окремих випадках, коли іншого виходу немає.
Насичення кремнієм славиться своєю ефективністю та цілющими властивостями. Усе це завдяки кремнію, який дезінфікує, знезаражує та вбиває шкідливі організми, також наповнює воду корисними природними елементами. Проводиться насичення дуже просто: попередньо куплені в аптеці шматочки помити, вкинути в посудину з водою і залишити так на 24 години. Уже через добу ця вода придатна для споживання. Вражає те, що кремнієва вода − справжня панацея від багатьох хвороб.
Активоване вугілля − вихід для тих, хто зібрався в похід чи на пікнік. Але це стосується не тільки отруєнь, але й фільтрації води. Так, поклавши у воду 20 таблеток вугілля, замотаних у бинт, ви зможете вирішити проблему з нестачею чистої води. Уже за 12 годин вода буде придатною до споживання. Єдиний нюанс − тримайте воду у прохолоді.
Срібна вода − найстаріший спосіб очищення води, який використовувався ще в Стародавньому Римі. Цій воді приписують цілющі властивості знезараження та загоювання, бо срібло є антисептиком. Але використовувати метал потрібно лише високої якості, бажано з 999 пробою. Для сріблення води потрібно занурити в глечик срібний предмет - і все! Головне правило під час вживання срібної води − маленькі порції.
28 квітня
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
28 квітня
а) коників, б) метеликів в) термітів.
27 квітня
Як композиторові передати душевний світ людини з усіма його складнощами – суперечливими почуттями, думками, що безперервно змінюють одна одну? Яку форму обрати композиторові для відображення цього світу, на яких думках і почуттях зосередитися?
Є така форма! Є і жанр – симфонія!
Відомості про симфонію
Саме симфонія краще інших видів музики здатна передати картину суперечливих почуттів. Недарма вона свого часу так упевнено витиснула попередницю – танцювальну сюїту. Відбулося це в другій половині XVІІІ століття.
З чим же порівняти симфонію в мистецтві? З пейзажем у живописі? З оповіданням у літературі?
І пейзаж, і розповідь найчастіше передають один настрій, одну думку. Для симфонії підійде аналогія з романом чи повістю. Подібно до них симфонія поділяється на декілька частин. Як і романи, вона «населена» різними «героями» – мелодіями чи темами, і ці мелодії не просто випливають одна за одною, а взаємодіють і конфліктують.
Яка з частин симфонії має відрізнятися найбільшою напруженістю? Остання? Ні. До моменту її появи людина стомиться від сприйняття музики.
Можливо, друга частина має бути найнапруженішою? Теж ні, адже слухач не відразу зрозуміє складні «події» музичного твору. Тому зазвичай найбільшою напруженістю вирізняється перша частина. Її пишуть в особливій музичній формі – в сонатній.
Розвиток музики, побудованої в сонатній формі, можна порівняти з дією в спектаклі, де головні герої протистоять чи конфліктують. Перш ніж протистояти чи конфліктувати, необхідно познайомитися з дійовими особами – двома основними темами, мелодіями. Цим композитор ніби зав’язує драму. Далі теми розвиваються, загострюються їх відносини, досягаючи вершини розвитку. Після цього настає підсумок, розв’язка.
Інші частини симфонії продовжують думку, висловлену в першій частині, але висвітлюють її з нових сторін. Друга частина, на відміну від першої, проходить зазвичай у повільному темпі. Тут музика передає неквапливий плин думки чи розповідає про красу, щастя або природу.
Третя частина (як правило менует чи скерцо) пройнята танцювальністю. Вона немов нагадує про прості радощі життя, відпочинок чи розваги.
Четверта, остання частина – фінал. Музика фіналу може бути веселою, урочистою або драматичною. Майже завжди ця частина за характером наполеглива та стрімка. Слухач сприймає її як висновок з усього твору.
Симфонія – це чотиричастинний цикл для симфонічного оркестру.
Австрійський композитор Йозеф Гайдн був першим композитором, який почав писати симфонії. У його творчості жанр симфонії набув завершеності та класичних рис. Вольфганг Моцарт сказав у жанрі симфонії не останнє слово! Цей жанр інструментальної музики був остаточно сформований у його творчості. Гайдн створив 104 симфонії, а Моцарт – близько 50.
Відомості про Симфонію № 40 В.А. Моцарта
Подекуди симфонія відтворює боротьбу, бурхливий рух життя. У музиці Моцарта симфонія розгортається як схвильована оповідь, яка розкриває перед слухачем різні відтінки людських настроїв.
Сьогодні ми познайомимось зі знаменитою Симфонією № 40 соль мінор Вольфганга Амадея Моцарта. Визначимо, що саме хотів розповісти композитор у чотиричастинному симфонічному циклі, однак послухаємо лише першу частину цього твору.
Перша частина симфонії зазвичай складається з трьох розділів: експозиції, розробки та репризи.
Експозиція починається з головної партії. Трепетно-ніжна з відтінком суму музика нагадує схвильовану та щиру розповідь людини. Мелодію виконують скрипки, що надає їй особливої наспівності, м’якості й теплоти.
Зв’язуючий епізод є своєрідним містком до наступної теми. Побудований на інтонаціях головної партії, він має свої особливості: підкреслений, чіткий і виразний ритм надає музиці енергійного характеру, зібраності та серйозності. Незабаром виникає побічна партія – світла, граціозна, витончена, що нагадує танок. М’який спів скрипок повторюють дерев’яні духові інструменти – флейти, гобої, кларнети. Самою своєю появою побічна партія немов заперечує, спростовує першу, прагне витиснути її з нашої свідомості. Унаслідок цього у слухача виникає відчуття нестійкості. Закінчення експозиції – енергійне й рішуче – навіює слухачеві думку: «Далі буде».
Після експозиції настає розробка – найнапруженіший розділ симфонії. Її початок одразу забарвлює музику в похмурі тони. Теми, що вперше пролунали в експозиції, показані тут з інших, нових сторін. Вони розчленовуються на короткі мотиви, „мигтять” у різних голосах, зіштовхуються і переплітаються. Стан нестійкості досягає вершини, вимагаючи заспокоєння, «розрядки».
Після розробки настає час репризи. Перехід до неї відбувається поступово. У репризі головна та побічна партії звучать так само, як в експозиції, але з деякими змінами. Вони відбивають підсумок попереднього розвитку. Побічна партія, відтінена мінором, набуває заглибленості та напруженості.
Прослухайте першу частину Симфонії № 40 соль мінор Вольфганга Амадея Моцарта. Простежте в ній за розвитком і взаємодією образів.
Слухання. В.А. Моцарт. Симфонія № 40. І ч.
Вольфганг Моцарт
Симфонія № 40. І ч.
Аналіз прослуханого твору
Суть музичної драматургії першої частини симфонії полягає у “м’якому” контрастному зіставленні основних тем – головної та побічної партій, їх складній взаємодії та розвитку в розробці і напруженості в репризі.
У розробці цікаво трансформуються основні образи-теми. Головна партія стає тривожною, неспокійною і водночас енергійною. Вона з’являється в різних групах інструментів, набуваючи насиченості та сили.
Реприза нагадує, якими були головна та побічна партії. Побічна партія в репризі набуває нових рис.
Розповідь про симфонічну музику В.А. Моцарта
Симфонія № 40 Вольфганга Амадея Моцарта є однією з трьох найвідоміших симфоній композитора, написаних у 1788 році у Відні. На той час Моцарт досягнув вершин майстерності, розквіту таланту композитора й виконавця.
Симфонія № 39 розповідає про життя людини, сповнене радощів, ігор, веселого танцювального руху.
Симфонія № 41, що має програмову назву „Юпітер”, оспівує світ з його контрастами та суперечностями, утверджуючи розумність і гармонійність його структури.
Особливістю музики Моцарта є поєднання простоти й безпосередності відображення почуттів із поетичною піднесеністю й глибиною, оптимістичне сприйняття світу. Важко повірити, що яскраве, сповнене творчих досягнень життя Моцарта мало зворотній бік – матеріальні нестатки, навіть голод.
Надзвичайно насичена творча й виконавська діяльність у поєднанні зі злиднями та незгодами підточили сили композитора. Зі всесвітньовідомого в дитячі роки він став, на жаль, майже забутим у роки зрілості.
Робота над піснею “Балада про мальви”
Підсумки уроку
Коли Моцарт був п’ятирічним хлопчиком, слава про його незвичайні музичні здібності гриміла всією Європою, а знаменита Болонська музична академія присвоїла йому звання академіка, коли Моцарту було 13 років.
Сьогодні ми знаємо й любимо „сонячного маестро” за його музику, що є символом краси та гармонії! Його твори торкаються струн душі кожної людини. Цінуймо ці радісні миті.
22квітня
Тема: Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі
№ опису
|
Опис поведінки
|
Форма поведінки
|
1
|
Собака гавкає на людей або тварин, які проходять повз
двір, у якому він живе
|
|
2
|
Бджоли протягом літа збирають нектар і перетворюють
його на мед, який накопичують у стільниках
|
|
3
|
Шпак приносить до свого гнізда комах і годує ними своїх
пташенят
|
|
4
|
Півень настовбурчує свій хвіст і походжає перед курками
|
№ відео
|
Назва тварин
|
Поведінковий акт
|
1
|
||
2
|
||
3
|
||
4
|
||
5
|
||
6
|
||
7
|
||
8
|
21 квітня
Біологія
15 квітня
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
ні
|
так
|
так
|
ні
|
ні
|
так
|
так
|
ні
|
так
|
так
|
так
|
так
|
У дикій природі рідко можна зустріти хворих і калік серед тварин. У процесі еволюції вони навчилися запобігати різним хворобам або лікувати їх. У науці накопичена велика кількість фактів, що свідчать про наявність у тварин багатьох форм поведінки, спрямованих на самолікування. Звірі масажують синці та удари, чухаючи їх кінцівками, вилизуючи. Вовки й інші хижаки висмикують зубами великі скабки. Тварини лижуть свої рани, нагноєння, виразки. При цьому загоєнню сприяє не тільки видалення гною і тканини, що омертвіла, а й сама слина з її бактерицидною дією лізоциму. Багато цілющих мінеральних джерел були відкриті завдяки тваринам, які охоче пили мінеральну воду і купалися в ній. Лісові птахи, гризуни й копитні купаються в земляному пилу або в попелі, у такий спосіб позбуваючись від паразитів. Багато тварин труться об стовбури хвойних дерев. Запах деревної смоли відганяє паразитів. Деякі гризуни затягують у свої нори рослини, що відлякують паразитів. Рятуючись від кровососів, тварини залізають у воду, грязь, можуть піднятися високо в гори.До якої форми поведінки належать наведені приклади поведінки тварин?
Форма
|
Приклади
|
|
дослідницька |
Риба камбала заривається у пісок
|
|
харчова |
Ластівки будують гніздо
|
|
захисна
|
Щури шукають вхід до лабіринту
|
|
гігієнічна |
Самці бабки щоденно облітають індивідуальну територію
|
|
репродуктивна
|
Мурахи – листорізи приносять вирізані частини листків у
мурашник
|
|
територіальна
|
Горобці «купаються» у піску
|
|
соціальна |
Керований хоровий спів
зелених жаб
|
Середовище
|
Індикатори
|
||
Метиловий оранжевий
|
Лакмус
|
Фенол-
фталеїн
|
|
Нейтральне
|
Оранжевий
|
Фіолетовий
|
Безбарвний
|
Кисле
|
Червоний
|
Рожевий
|
Безбарвний
|
Лужне
|
Жовтий
|
Синій
|
Малиновий
|
14 квітня
Явище
|
2.Безумовний рефлекс
|
3.Інстинкт
|
4.Умовний рефлекс
|
Домашнє завдання
08 квітня 2020
Бернард Шоу
Немає коментарів:
Дописати коментар