8 клас Біологія 2021 ДН

 

08 квітня  2021 р.
 Біологія
ДОБРОГО ДНЯ!
ТЕМА: Зорова сенсорна система.
  У  двох  мудреців  запитали,  що  таке  знання.
1.  Знання – це  посудина,  куди  ми  кидаємо  монети  і  накопичуємо  їх.  Так  ми  збираємо  знання  все  життя.
2.  Знання – це  вода,  її  ніколи  не  вистачає,  і  ми  не  можемо  втамувати  спрагу,  тому  що  пити  хочеться  завжди.  Так  і  знань  завжди  мало,  завжди  хочеться  більшого.
Знань  ніколи  не  буває  багато.  Не  можна  повністю  випити  посудину  знань. Пізнаючи  нове,  хочеться  пізнати  ще  більше.  Нам  здається,  що  посудина   переповнилася,  й  з  останньою  краплею  вода  ллється  з  неї.  Не  бійтеся!  Краплі  знань  не  переповнять  ваш  мозок  через  край.  Ми  вже  дещо  знаємо  про  сенсорні  системи.  Розуміємо  їх  значення,  види, будову, але  нові  знання  нам  ніколи  не  зашкодять.
   Бажаю  всім  хорошого  настрою  бо  «Хороший  настрій    притягує  вдачу».



- З  яких   ланок  складається  будь-який  аналізатор?
-  Що  таке  рецептори?
- З  чого  складається  провідна  частина  аналізатора?
-  Що  включає  центральна  частина  аналізатора?
- Яке  значення  мають  сенсорні  системи  для  людини?
2. Самостійна  робота
Установіть  відповідність  між  аналізаторами  й  органами,  які  входять  до  їх  складу.
Назва  аналізатора
Назва  органа
1)  нюховий  аналізатор
2) слуховий  аналізатор
3) смаковий  аналізатор
4) зоровий  аналізатор
5) дотиковий  аналізатор
а) смакові  сосочки
б) сітківка
в) нюхові  хеморецептори
г) больові  рецептори
д) барабанна  перетинка
Відповідь:  1-в,  2-д,  3-а,  4-б,  5-г

Установіть  відповідність  між  поняттями  та  їх  характеристиками
Поняття
Характеристика
1. Рецептори


2.  Адаптація


3. Аналізатори


4. Післядія



5. Сенсорна  система


6. Детектори
А. Сенсорні  системи,  які  сприймають  подразнення,  передають  у  головний  мозок  та  аналізують  його.

Б. Особливий  вид  нейронів,  які  визначають  якісні  характеристики  подразників.

В. Пристосування  рівня   чутливості  до  інтенсивності  подразника.

Г. Система,  що  забезпечує  сприйняття   і  переробку  інформації  щодо  явищ  зовнішнього  та  внутрішнього  середовища.

Д. Спеціалізовані   клітини,  що  перетворюють  різні  види  енергії  на  нервові    імпульси.

Е. Продовження  збудження  в  нервових  центрах  після  закінчення  дії  подразника

Відповіді: 1-Д,  2-В,  3-А,  4-Е,  5-Г,  6-Б
  
      З  усіх  органів  чуттів  людини - ВОНО – найвищий   дар  і  чудовий  витвір  природи.  Поети  оспівували  його,  філософи  прославляли,  а  фізики  намагалися  наслідувати  йому,  як  неперевершеному  зразку  оптичних  приладів. М.Горький  писав:  «Нічого  не  може  бути  страшніше,  ніж   лишитися   ЙОГО.  Це – велика  образа,  вона  забирає  у  людини  дев’ять    десятих    світу».
   Про  що  йде  мова?
- Що  вам  відомо  про орган  зору  -  око?


  Колись  Платон  сказав:  «Із  органів  боги  насамперед  створили  світлоносні  очі».  90%  інформації  дає  нам  «сонячний  орган» - око.  Саме  по  собі  око -  шедевр  приладобудування.  Навіть   неозброєним   оком  людина  бачить  вночі  свічку  на   відстані  30  кілометрів. Уявіть  собі  терези,  які  були  б  однаково  зручні  для  зважування  вантажних  машин  і  лікарських  порошків,  і  ви  одержите  далеко  не  повне  уявлення  про  розмах  можливостей  ока.  За  підрахунками  Сєченова,  очі  дають  нам  до  1000  відчуттів  на  хвилину. Але  такий  досконалий  інструмент,  звичайно,  має  свою  історію…


 Зір – важливий  орган  не  тільки  у  житті  людини,  але  й  у  житті  тварин.  А  як  бачать  різні  тварини?
- А  ще  що  цікавого  ви  знаєте про  очі?


Вивчення  нового  матеріалу
- 1) «Будова  ока» 
-  2) «Оболонки    та  вміст  ока»
- 3) «Допоміжний  апарат  ока»
- 4) «Зорові  провідні  шляхи»
- 5) «Зорова  зона  кори  мозку»


- «Оболонки  та  вміст  ока»
Зовнішня  оболонка  ока
Зовнішня  оболонка  ока

Функції
Білкова  (склера)
Опорна,  захисна
Рогівка
Пропускання,  заломлення  світла


Середня  оболонка  ока

Функції
 Власне  судинна  оболонка
 Живлення, захист  від  надмірного  світла
Ціліарне  тіло
Утримання  кришталика, акомодація
Райдужка
Пігментація,  регуляція  кількості  світла
Внутрішня  оболонка  ока
Внутрішня  оболонка  ока

Функції
 Сітківка
Перетворення   світлового  подразнення  на  нервовий  імпульс
 Колбочки  (7-8  млн.)
 Сприйняття  кольору
Палички  (110-125 млн.)
Сприйняття  світла

Вміст  ока
Вміст  ока
Функції
Кришталик
Пропускання,  заломлення  світла
Скловидне  тіло
Пропускання,  заломлення  світла,  зберігає  форму  ока



«Допоміжний  апарат  ока» 

брови           повіки            вії              слізні  залози 



- брови  захищають  від  поту; 
- повіки  зволожують  око  під  час  моргання  (змикання  та  розмикання  повік),  захищають;
- вії  захищають   від  пилу,  сторонніх  предметів;
- слізні  залози  виробляють сльози,  які  зволожують,  очищають  і  дезінфікують  око.
Навіть  «найсуворіші»  люди  за  день  проливають  певну  кількість  сліз
– 1 мл.
 «Зорові  провідні  шляхи»
- зоровий  нерв   має  понад  мільйон  нервових  волокон;
- зоровий  нерв -  периферична  частина  зорових  шляхів.

 «Зорова  зона  кори  мозку»



Гра  «Поле  чудес»

1. світлосприймальною  оболонкою  ока  є     ( 8 букв)








                                                         С      і       т       к       і       в      к       а
2. чим вкрите  око  спереду                               ( 7 букв) 







                                                        Р      о       г        і       в      к     а
3. фоторецептори,  що  сприймають  колір     ( 8 букв)








                                                        К      о      л        б      о      ч      к      и
4. фоторецептори,  що  сприймають  світло    ( 7 букв)







                                                        П      а      л      и       ч      к     и
5. здатний  міняти  свою  кривизну                  ( 9 букв)









                                                        К      р      и      ш      т      а      л       и      к




1.Склера.   2. Рогівка.  3.Райдужка.  4.Кришталик.  5.Війчасте  тіло.  6.Сітківка.  7.Зоровий  нерв.



1.Слізна  залоза. 2.Вії. 3.Отвори  носослізних  каналів. 4.Сльозове  місце.  5.Носослізний  канал. 6.Носова  порожнина






         1. Рогівка.  2.Ціліарне  тіло.  3.Скловидне  тіло.  4. Кришталик

 Тестування  із   взаємоперевіркою
1. Де  знаходиться  зорова  зона?
а) тім′яна  частка;   б) скронева  частка;
в) потилична  частка;  г) лобова  частка.
2.Чим  вкрито  око  з  передньої  сторони?
а)  білкова  оболонка;
б)  райдужна  оболонка;
в)  судинна  оболонка;
г)   рогівка.
3. Яка  частина  очного  яблука  має  такі  ознаки:  прозора,  в  стані  колоїду,  безколірна:
а) рогівка;
б) кришталик;
в) скловидне  тіло;
г) сітківка.
4. В  якій  оболонці  ока  знаходиться  рецептори    у  вигляді  колбочок  і  паличок?
а)  білкова  оболонка;
б)  райдужна  оболонка;
в)  судинна  оболонка;
г)  сітківка.

5. Здатність  ока  бачити  предмети,  розташовані  на  різній  відстані  від  ока  називається:
а) акомодація;
б) адаптація;
в) дальтонізм.
6. Перетворення  світлової  енергії  на  електричну  відбувається  у:
а) фоторецепторах;
б) кришталику;
в) зіниці.
7.  У  людини  зір:
а)  монокулярний;
б) бінокулярний.
 Правильні  відповіді:  1-в, 2-г, 3-в, 4-г, 5-а, 6-а, 7-б.                                         
     Багато  інформації  ви  одержали  сьогодні  завдяки  своїм  очам.  Вони  трохи  втомилися.  Дамо  їм  відпочити.  Погляньте  куди-небудь  у  далечінь,  за  вікно.  Заплющіть  очі  на  секунду.  Відкрийте,  і  знову  подивіться  вдалечінь.  Запам’ятайте   цю  вправу  і  робіть  її  після  роботи  на  комп’ютері,  після  довгого  читання  або  перегляду  телевізора.

Загадки.
1.  Були  собі  два  брати  й  обидва  Кіндрати,  через  дорогу  живуть  і  один   одного  не  бачать  (Очі).
2.Солоне,  а  не  сіль,  біжить,  а  не  річка,  блищить,  а  не  золото,  коли  б  угадати,  то  менш  його  знати  (Сльози).
3. Круглі  озерця, що  ніколи  не  замерзають (Очі).




 Бережіть  очі!












Домашнє  завдання
Вивчити  § 42,  повторити  § 24, підготувати  повідомлення  про  порушення  зору.



Завдання для контролю знань: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8928396

07 квітня  2021 р.
 Біологія

ТЕМА: Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.


 Ви навчитеся   називати  основні сенсорні системи, складові частини аналізатора; характеризувати особливості будови сенсорних систем,  роль сенсорних систем у забезпеченні зв’язку організму із зовнішнім середовищем.
ПОВТОРИМО
1. Функціональною одиницею нервової системи є нефрон (-).
2. Рухові нейрони передають збудження до робочих органів (+).
3. Сіра речовина головного мозку утворена аксонами (_-) .
4. До периферичної НС входить 12 пар спинномозкових нервів та 31 пара черепномозкових нервів (-).
5. У корі головного мозку виділяють такі частки: лобова, потилична, скронева, тім’яна (+).
 6. Зорова зона міститься у тім’яній частці кори головного мозку (-).
7. Скронева частка містить слухові та смакові центри (-)
8. Центри шкірно –м’язової чутливості розташовані у тім’яній частці кори (-)
9. Мозочок –відділ головного мозку , що відповідає за низку безумовних рефлексів, зокрема, дихання, ковтання, чхання, слиновиділення(-)
Розминка
v Який орган, яким ви відчуваєте холод, жорсткість, форму.
v Доторкніться руками до органа, яким ви відчуваєте запах парфумів.
v Помасажуйте руками орган, за допомогою якого ви бачите мене.
v Доторкніться до органу, який дозволяє вам чути
Пудсумуйте: Що це за органи? (органи чуття)

Яке значення органів чуття у житті людини? .
Природа обдарувала людину здатністю сприймати різноманітні подразники навколишнього та внутрішнього середовищ: запахи, звуки, кольори, світло, температуру. Завдяки цьому ми можемо сприймати і відчувати явища, які відбуваються в довкіллі чи у власному організмі й  відповідно на них реагувати.
Відбувається це завдяки особливим структурам, які в 1909 році рос. Фізіолог Іван Павлов назвав аналізаторами, або сенсорними системами. 

Система чутливих нервових утворень, які сприймають і аналізують певний вид подразнень, що діють на людину, називається сенсорною системою
Функція периферичної ланки сенсорної системи- сприйняття подразнення та перетворення її на нервовий імпульс.
Функція провідникової ланки- проведення нервових імпульсів до чутливих зон кори головного мозку.
Функція центральної ланки – аналіз інформації та формування відповіді на подразник
Властивості аналізаторів :
Ø Адаптація – здатність пристосовуватись до сили подразника.(Цокання годинника, звикання до одягу, запаху)
Ø Спеціалізація – здатність реагувати лише на певний вид подразника
Ø    Тренування (вправляння)- майже усі сенсорні системи (крім больової) під дією тривалих вправ здатні підвищувати свої можливості (слух у музикантів, відчуття кольору у художників). Аналізаторні функції можна тренувати, як м’язи. Наприклад:
·        Шліфувальник розрізняє просвіт у 0,002 мм.
·        Сталевар через сині окуляри помічає найтонші відтінки розплавленого металу,
·        ткаля визначає на слух коли закінчується нитка у човнику верстата.
·        Лікар по шумах у серці і жорсткому диханню ставить діагноз.
·        Мукомел на дотик визначає сорт борошна.
Які, на вашу думку, в роботі вчителя  добре розвинені аналізаторні функції?
Ø Взаємодія – одночасна дія кількох аналізаторів при підвищені інтенсивності лише одного ( яскраве освітлення загострює слух, покращує смакові властивості)
Ø Компенсаторність – властивість розширювати можливості аналізаторів, якщо порушений один з них. (Сліпі люди мають сильне відчуття дотику,  краще розвинений слух)
Чи відомі вам люди з такими можливостями?






9. Домашнє завдання.  
ВИКОНАТИ ТЕСТ для оцінювання

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6515831



31 березня 2021 

Біологія

Тема: Булова головного та спинного мозку


Сьогоднішній свій урок я розпочну із цитування уривка  книги  Керола Донера «Таємниці анатомії», де головний герой Макс розповідає своїй співрозмовниці Моллі: «Тіло людини схоже на велику незалежну державу. Кровоносні судини виконують роль доріг, що з’єднують міста, тобто органи. Міста-органи співпрацюють між собою і створюють систему, тобто область. Шлунок та кишківник – це органи, що належать до однієї системи – області. Серце та кров – до другої, а м`язи та кістки – до третьої. У цій країні  є велика кількість телефонів – нейронів. Мільярди клітин – це громадяни країни, що працюють на різних заводах, фабриках міст-органів, і систем-областей. А де розташоване керівництво цією державою? Ти знаєш Моллі?»  запитує Макс свою співрозмовницю.

Мало хто може уявити наскільки потужний комп'ютер знаходиться в нашому організмі. Вчені, які взялись досліджувати людський мозок сходяться на тому, що досі ми лише доторкнулись до вивчення цього дива природи. Оскільки, проводяться нові відкриття, дослідження, але все ж є структури та процеси, які залишаються невивченими і непоясненими.

- У мозку знаходиться близько 80-100 мільярдів нейронів. Проте, у лівій півкулі майже  на 200 млн нейронів більше, ніж у правій.

- Цікаво, що коли ми дізнаємось щось нове, структура нашого мозку змінюється, оскільки кожного разу коли формується пам'ять, з'являються нові нервові зв'язки.

- Мозок виробляє неймовірну кількість енергії. Енергія сплячого мозку могла б запалити 25-ватну лампочку.

- Розмір мозку не впливає на розумові здібності людини. Наприклад, мозок Альберта Ейнштейна важив 1,2 кг, що трохи менше за середній розмір людського мозку.

- При позіханні мозок охолоджується, в той час як відсутність сну підвищує його температуру.

Саме на сьогоднішньому уроці, ми будемо знайомитися із таким фантастичним органом людини, як мозок.

Головний мозок міститься у черепній коробці, сполучається зі спинним мозком через великий потиличний отвір. Вкритий такими ж оболонками, як і спинний мозок.



Також утворений сірою і білою речовинами:

- сіра речовина – складається з тіл нейронів та дендритів; знаходиться у корі переднього мозку та мозочка.

- біла речовина – міститься у стовбурі головного мозку та під корою великого мозку і мозочка; складається з аксонів.

Всередині є система мозкових шлуночків, заповнених спинномозковою рідиною (шлуночки сполучаються із центральним каналом спинного мозку). Така рідина забезпечу захист організму, обмін речовин, створює відносно постійний тиск).

Головний мозок складається з таких відділів:

- стовбур головного мозку:

o  задній мозок (довгастий мозок і варолієвий міст);

o  середній мозок;

o  проміжний мозок;

- мозочок;

- великий (передній, кінцевий) мозок.

Будова і функції відділів головного мозку

Відділ

Будова і функції

Довгастий мозок



Є розширеним продовженням спинного мозку. Тут містяться центри, які регулюють життєво важливі функції організму – дихання, травлення, серцево-судинну діяльність. Тут замикаються рефлекторні дуги смоктального, жувального, ковтального, слиновидільного, блювотного, чхального, кашльового, моргального рефлексів.

Пошкодження довгастого мозку здебільшого несумісне з життям.

Міст

Тут проходять висхідні і низхідні нервові шляхи нервових імпульсів.

Він зєднує довгастий та середній мозок.

Містить центри, що відповідають за міміку, жування, поставу, рівновагу. Пошкодження супроводжуються порушенням узгодженості м’язів згиначів і розгиначів, слуху, рівноваги.

Мозочок

Представлений 2 півкулями, які сполучені черв’яком, (невелика середня частина), вкриті корою із сірої речовини (кора має чисельні звивини та борозни).

У ядрах оцінюється та інтегрується інформація, що надходить від м’язів, сухожиль, суглобів, вестибулярного апарату, рухових центрів кори великого мозку (завдяки цьому відбувається узгодження та координація всіх рухів організму, підтримується тонус м’язів).

 

Середній мозок

У будові розрізняють:

- дах (верхня частина, що складається з сірої речовини) – містить чотиригорбикове тіло (верхні горби містять підкіркові центри зору (забезпечує рух очей), нижні – слуху);

- ніжки – утворені нервовими волокнами, між якими є ядра:

        червоне ядро – відповідає за відкидання голови і тулуба назад;

        чорна субстанція – відповідає за тонус скелетних м’язів (при

        пошкодженні розвивається хвороба Паркінсона);

        ядра ІІІ-ІV пар черепномозкових нервів.

Тут проходять нервові шляхи, які сполучають підкіркові центри зору, слуху, м’язового тонусу.

Проміжний мозок

У будові розрізняють:

- таламус (зорові горби) – тут аналізуються нервові імпульси, які надходять по чутливих нейронах, і переключаються на відповідні зони кори великого мозку, а також на ядра мозочка, середнього мозку, гіпоталамуса; тут міститься центр больової чутливості;

- гіпоталамус (підзорогорбова ділянка) –якої міститься гіпофіз (залоза внутрішньої секреції); керує вегетативними реакціями організму; виробляє біологічно активні речовини; регулює діяльність гіпофіза;

- епіфіз (шишкоподібне тіло) – є залозою внутрішньої секреції.

У проміжному мозку містяться ядра І-ІІ пар черепномозкових нервів.

Великий мозок (великі півкулі)

Представлений 2 півкулями, які сполучені мозолистим тілом.

Великі півкулі вкриті корою із сірої речовини, яка має чисельні звивини та борозни (найглибшими борознами є: бічна, центральна, потилично-тім’яна, які ділять кору кожної півкулі на частки: лобову, тім’яну, скроневу, потиличну).

У корі розрізняють зони (вищі нервові центри):

- чутливі (сенсорні) – під час їхнього збудження виникають певні відчуття:

        слухова зона – міститься у скроневій частці;

        зорова зона – міститься у потиличній частці;

        смакова зона – міститься у скроневій частці;

        нюхова зона – міститься у скроневій частці;

        зона шкірної і суглобово-м’язової чутливості – міститься у тім’яній частці;

- рухові (моторні) – їхнє збудження зумовлює скорочення відповідних груп м’язів; містяться у лобовій і тім’яній частках;

- асоціативні – формують нервові імпульси з урахуванням минулого досвіду і пов’язують між собою різні зони; з їхньою діяльністю пов’язані вищі психічні функції (пам'ять, мова, мислення, свідомість, регулювання поведінки); знаходяться у різних частках кори.

 

Спинний мозок



Спинний мозок розташований у спеціальному каналі всередині хребта, але займає не всю його довжину.

Тіла нейронів виконують рефлекторну функцію й утворюють сіру речовину спинного мозку. Вона розташована в його середині й на перерізі має форму літери «Н». Навколо неї розташована біла речовина, яка утворена переважно аксонами, що вкриті мієліновою оболонкою. Ці аксони утворюють провідні шляхи мозку.




Провідні шляхи

Провідні шляхи спинного мозку зумовлюють зв’язок спинного мозку з головним. Залежно від того, в якому напрямку вони проводять і які імпульси, розрізняють два типи провідних шляхів: висхідні (чутливі), що проводять імпульси до головного мозку, і низхідні (рухові), які проводять імпульси від головного мозку. Кожний провідний шлях проводить імпульси, як правило, лише в одному певному напрямку. Висхідні шляхи розміщені в задніх і бічних канатиках білої речовини спинного мозку. Основними з них є тонкі та клиноподібні, передні й задні спинномозочкові та спинноталамічні. Низхідні провідні шляхи розміщені в передніх і бічних канатиках спинного мозку.

Оболонки мозку

І спиний, і головний мозок укриті трьома спільними оболонками мезенхімного походження. Зовнішня — тверда мозкова оболонка, середня — павутинна і внутрішня — м’яка оболонка мозку. Безпосередньо до зовнішньої поверхні мозку (головного і спинного) прилягає м’яка (судинна) оболонка, яка заходить у всі щілини й борозни. Вона досить тонка, утворена рихлою, багатою на еластичні волокна та кровоносні судини сполучною тканиною. Від неї відходять сполучнотканинні волокна, які разом із кровоносними судинами проникають у речовину мозку. Назовні від судинної оболонки розташована павутинна оболонка. Між м’якою й павутинною оболонками є порожнина, яка містить спинномозкову рідину. Павутинна і м’яка оболонки вкриті одношаровим плоским епітелієм.

Зовні від павутинної оболонки міститься тверда оболонка мозку, яка утворена щільною волокнистою сполучною тканиною й дуже міцна. У каналі хребта тверда оболонка ніби мішком вкриває спинний мозок, його корінці, вузли й решту оболонок. Зовнішня поверхня твердої оболонки спинного мозку відділена від окістя каналу мозку венозним сплетінням і надоболонковим простором, який заповнений жировою тканиною. У каналі хребта тверда оболонка закріплена відростками.




Завдання для закріплення 

Прочитати параграф 37,38

https://learningapps.org/2048444

https://naurok.com.ua/test/start/76998

Для оцінювання  https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9993093

 



Немає коментарів:

Дописати коментар