Хімія 8 клас 2021

 

13 квітня 
Хімія
Тема: Амфотерні оксиди та гідроксиди.
         Світ, що нас оточує, наповнений хімією. І чим більше ви занурюєтесь у цей дивовижний світ, тим дивовижні факти ви пізнаєте. Хімія служила і служить людині, тісно пов’язана з іншими науками, знаходить порядок у хаосі, що нас оточує. Ви повинні засвоїти не тільки основи знань хімії, а й уміти застосовувати набуті знання на практиці.
         Уявіть собі: заходила ходуном земля під ногами, загуло небо, розкрилася гора, і раптом з глибин землі, із самого пекла вирвалося полум’я і навалив густий дим.

Дослід 1. У фарфоровій ступці ретельно розтирають  50 г амоній дихромату. Порошок амоній дихромату (NH4)2Cr2O7  висипають в виготовлений макет вулкану. На вершині «вулкану»  паличкою роблять лунку і вливають 1-2 мл етилового спирту.  Спирт підпалюють сірником. Від тепла горіння  спирту починається бурхливо розкладатися  амоній дихромат. При цьому з «кратера» викидається сніп яскравих іскор і «вулканічний попіл» - блідо-зелений хром (ІІІ) оксид  Cr2O3
(NH4)2 Cr2O7 = Cr2O3 + N2 + 4H2O
          Побачили ми гірські породи  та мінерали – червоний залізняк (ферум (ІІІ)  оксид)  Fe2O3 та глинозем (алюміній оксид) Al2O3, який у природі в кристалічному вигляді утворює мінерал – корунд. Його прозорі кристали забарвлені у червоний та синій колір представляють собою дорогоцінні камені – рубін та сапфір.
         На вітринах магазинах є вироби зі скла – кришталь – адже його складова плюмбум (ІІ) оксид  PbO. Зелений колір склу та фарфору набуває  за рахунок хром  (ІІІ) оксиду Cr2O3
         На острові працює завод по виготовленні фарби: цинкових білил, до складу яких входить цинк оксид  ZnO, коричневої фарби залізного сурику – ферум (ІІІ) оксиду  Fe2O3,  клейової та масляної фарби  хром (ІІІ) оксиду  Cr2O3
          В аптеках багато ліків то косметичних засобів, до складу яких  входить цинк оксид  ZnO та алюміній оксид Al2O3
         Місцеве населення користується автомобілем, адже цинк оксид ZnO – є наповнювачами резин для колес; плюмбум (ІІ) оксид  PbO– для заповнення комірок  на акумуляторних пластинах.
          Все навкруги відшліфовано. Це завдяки корунду та його різновидам, які місять багато домішок і називають наждаком.
        

                            Al2O3           А           Al (OH)3                    

                            Cr2O3           М          Cr (OH)3
                                       PbO             Ф          Pb (OH)2
                                       ZnO             О          Zn (OH)2
                                       Fe2O3          Т          Fe(OH)3 
                                                            Е
                                                            Р
                                                            Н
                                                             І

            Всі ці сполуки, з якими ми зустрілись є амфотерними сполуками.  
   Робота з підручником. Знайдіть визначення амфотерності на стр. 213 підручника: Хімія, підручник для 8 класу, загальноосвітніх навчальних закладів, О.В. Григорович – Харків, видавництво «Ранок», 2016 – 256 с.
         Вивчаючи біологію, а точніше клас земноводних на прикладі жаби, ми звертали увагу на те, що вона веде, як водний так і надземний спосіб життя, виявляючи двоякий спосіб життя.

         Хімічні властивості амфотерних оксидів можна розглянути, повертаючись до схеми генетичного зв’язку між основними класами неорганічних сполук
         Основні оксиди реагують з кислотами. Наприклад:
MgO + 2HCl = MgCl2 + H2O
Тому й амфотерні оксиди будуть реагувати з кислотами.
ZnO + 2HCl = ZnCl2 + H2O
Але амфотерні оксиди здатні реагувати з лугами:
ZnO + 2NaOH = Na2ZnO2H2O
До написання цього рівняння реакції ми повернемось трохи пізніше.
          Під час екскурсії островом, ми звернули увагу на водойми, які були у вигляді рідин з осадом: білого осаду – цинк гідроксид Zn(OH)2  жовто-бурого осаду – ферум (ІІІ) гідроксид  Fe(OH)3  синьо-сірого осаду – хром (ІІІ) гідроксид  Cr(OH), студенистого осаду алюміній гідроксиду Al (OH)( формули дописуються до схеми 2)
         Як же можуть утворитись гідроксиди? Наприклад, цинк гідроксид.
ZnSO4 + 2NaOH = Na2 SO4 + Zn (OH)2
Як ви вважаєте, чи будуть ці сполуки виявляти амфотерні властивості? Якими дослідами ми можемо це підтвердити?
Дослід 2. До утвореного осаду цинк гідроксиду доливаємо розчин хлоридної кислоти.
Zn (OH)2 + 2HCl = ZnCl2 + 2H2O
Що спостерігаєте?
Отже, як основа цинк гідроксид реагує з кислотою – хлоридною кислотою.
Дослід 3. До утвореного розчину цинк гідроксиду Zn (OH)2  додаєм по краплям натрій гідроксид NaOH
Zn (OH)2 + NaOH = Na2ZnO2 + 2H2O
У формулі Zn (OH)2 змінюємо порядок запису елементів на загальноприйнятий для кислот.
H2 Zn O2+ 2NaOH = Na2 ZnO2 +2H2O
Що спостерігаємо?
Отже, як кислота, цинк гідроксид Zn (OH), реагує з лугом – натрій гідроксидом.
       


Для навчання

https://naurok.com.ua/test/start/53151

 Для виконання тесту      2Cr(OH)3 Описание: Описание: → Cr2O3 + 3H2O

Домашнє завдання: опрацювати § 39, виконати вправу 6,7.

Що   до виконання тесту. Всі  відповіді є в підручнику та на сайті. Читайте уважно!

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8399885



8 квітня
Хімія
Тема. Хімічні властивості солей

1.     Який склад солей ?

      Напишіть загальну формулу.             

          МехRy ,       де  Ме – метал, R – кислотний залишок.


Солі – це сполуки, до складу яких входять метали й кислотні залишки.


2.     Які існують правила назви солей:  назва металу + (валентність Ме, якщо вона є змінною) + назва кислотного залишку.

        Приклади: Cu3(PO4)2 – купрум (ІІ) фосфат,   

                     Na2SiO3 – натрій силікат,   

                     NH4NO3 – амоній нітрат.


.К  Л  А  С  И  Ф  І  К  А  Ц  І  Я       С  О  Л  Е  Й
 

Середні

Кислі

Основні

Подвійні

Мішані

Комплексні

MexRy

Mex(HR)y

[Me(OH)x]zRy

MeIMeIIR

MeRIRII

Mex

[комплекс]y

 

Al2(SO4)3

Al(HSO4)3

[Al(OH)2]2CO3

KAl(SO4)2

Ca(OCl)Cl

Na3[Al(OH)6]

 



2. Х  І  М  І  Ч  Н  І       В  Л  А  С  Т  И  В  О  С  Т  І     С  О  Л  Е  Й
      Складання  опорної схеми

В Л А С Т И В І С Т Ь

П Р И К Л А Д

Метал-1 + Сіль-1  Метал-2 + Сіль-2,або

МеІ + МеІІR   МеІІ  +  МеІR

Увага! У ряді напруг МеІ  має бути ЛІВІШЕ від МеІІ  !!!

Fe + CuCl2  Cu + FeCl2

CuCl2 + Fe  не йде

Витяг з ряду напруг: Мg Al Mn Zn Cr Fe Ni Sn Pb Cu Hg

Сіль-1 + Кислота-1  Сіль-2 + Кислота-2, або

МеRI   +   HRII     MeRII  +  HRI

Увага! У ряді леткості кислот HRII  має бути ЛІВІШЕ від HRI

 

Na3PO4 + H2SO4  Na2SO4  + H3PO4

Na2SO4 + H3PO4  не йде

Витяг з ряду кислот: H2SO4 HCl=HNO3=H3PO4 H2SO3 H2S H2CO3 H2SiO3

Cіль-1 + Луг-1  Сіль-2  + Луг-2  або

Сіль-1 + Луг-1  Сіль-2 + Основа 

УвагаСіль-1 має бути РОЗЧИННОЮ у воді.

Li2SO4 + Ba(OH)2  BaSO + LiOH

CuCl2 + KOH  KCl + Cu(OH)2 

 

 

 

 

Сіль-1  +  Сіль-2   Сіль-3  + Сіль-4 

Увага! Обидві солі-реагенти мають бути розчинними у воді. Хоча б ожна з солей-продуктів має бути у воді нерозчинною.

AgNO3 + Na3PO4  NaNO3 + Ag3PO4 

ZnF2 + BaS  ZnS  + BaF2 

Розклад під час нагрівання  різні продукти

CaCO3  CaO + CO2

KNO3  KNO2 + O2

AgNO3  Ag + NO2 + O2

(NH4)2CO3  NH3 + CO2 + H2тощо





Лабораторна робота № 7. Взаємодія солей з металами

У три пробірки наливаємо по 1 мл розчину купрум (ІІ) сульфату й занурюємо по одній гранулі заліза, алюмінію, цинку.

У наступні три пробірки наливаємо по 1 мл розчину цинк сульфату й занурюємо по одній гранулі міді, заліза, алюмінію.

- Що спостерігаєте? Заповніть протокол.

Лабораторна робота № 8. Взаємодія солей з лугами    у водному розчині.


У дві пробірки наливаємо розчини CuSO4 й ZnSO4, потім в обидві пробірки по краплях додаємо натрій гідроксид до появи осаду.
Чому до розчину ZnSO4 натрій гідроксид необхідно додавати акуратно, по краплях?
А якщо, навпаки, додавати розчин ZnSO4 до розчину натрій гідроксиду?
 Лабораторна робота № 9. Реакція обміну між солями в розчині




Домашнє завдання Опрацювати параграф 38 № 5 ст.212

Для НАВЧАННЯ https://naurok.com.ua/test/start/7570

Домашнє завдання 

Опрацювати параграф 38.  № 475

Виконати тестові завдання  для оцінювання

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1002263

06квітня
Хімія
Тема. Солі, їх склад і назва, фізичні властивості, поширення в природі та практичне застосування.
1.       Які класи складних неорганічних сполук ви знаєте?(Оксиди, луги, солі, кислоти)
2.       Що таке Оксиди?(RO)
3.       За кількістю атомів Гідрогену кислоти бувають
4.       Оксиди поділяються на…
5.       Розчинні у воді основи називаються…
6.       Що таке кислоти?

·         Перегляд ролику «Це наше і це твоє. Сіль»



1.       Про яку сіль йдеться в даному відео? (кухонна сіль).
2.       А чи тільки одна сіль зустрічається на нашій планеті? (Ні)
·         відео «Солі. Зразки солей»

Складаючи формулу солі, треба на першому місці ставити хім. символ металу, а потім – кислотний залишок 


 Види солей
Середні – якщо є надлишок лугу.
Кислі – якщо є надлишок кислоти.
Основні – якщо є повне заміщення гідроксильних груп на кислотні залишки.
 (воді, води, водою)
перегляд відео «Поширення солей в природі»


Або перегляньте



Домашнє завдання. Опрацювати матеріал параграфу 37

Виконати тести 

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5104075


01.04.21

Тема: Ряд активності металів, Реакція заміщення.


Кислоти - їдкі речовини, тому поводитися з ними слід обережно: оком не змигнеш - з'їдять не лише мертву, але й живу тканину.

 1. Уважно читайте етикетки на склянках.

 2. Речовини для дослідів беріть не більше 1 - 2 мл. (наливайте обов'язково над лотком!).

 3. Не залишайте склянки з кислотами відкритими.

 4. Не виливайте залишки реактивів з пробірки назад у склянку, з якої він був узятий.

 5. Якщо випадково кислота потрапила на руки чи на одяг - негайно змийте її великою кількістю води, нейтралізуйте розчином соди і знову змийте водою.

 6. Якщо потрібно розбавити сульфатну кислоту, пам'ятайте правило:

 «Спочатку вода,

 Потім кислота.

 Інакше - трапиться біда!»

 7. Категорично забороняється проводити досліди, не зазначенні в роботі, та самостійно зливати та змішувати реактиви.

 Поняття про витискувальний ряд металів.

У багатьох хімічних реакціях беруть участь прості речовини, зокрема метали. Метали можуть взаємодіяти з усіма класами неорганічних сполук, що вивчаються в школі. Однак різні метали проявляють різну активність в хімічних взаємодіях, і від цього залежить, чи буде реакція перебігати чи ні. Чим більша активність металу, тим енергійніше він реагує з іншими речовинами. За активністю всі метали можна розташувати у ряд, який називається рядом активності металів, або витискувальним рядом металів, або рядом напруг металів, а також електрохімічним рядом напруг металів.

Цей ряд вперше вивчив видатний учений М. М. Бекетов, тому цей ряд ще має назву ряду Бекетова.

Ряд активності металів Бекетова має наступний вигляд (наведено

найбільш уживані метали):

K> Ca > Na >Mg > Zn > Fe > Ni > Sn > Pb > H2 > Cu > Hg > Ag > Au

У цьому ряді метали стоять за зменшенням їхньої активності. Отже серед наведених металів найбільш активним є калій, а найменш активним — золото. За допомогою цього ряду можна виявити, який метал є активнішим за інший. Також в цьому ряді присутній водень. Звичайно, водень не є металом, але в цьому ряді його активність прийнята за точку відліку (своєрідний нуль).

 

Взаємодія кислот з металами

В кінці підручника ряд напруг металів. Ми вже знайомилися зі зміною хімічної активності в цьому ряді, коли вивчали властивості води. Метали, що розташовані в ряді активності до Гідрогену, будуть вступати в реакцію з кислотами. Як же буде проходити ця реакція? Що утвориться в результаті хімічної реакції? Подивіться на рівняння реакції та зробіть прогноз:

Zn + HCl →

Mg + H24

реакції проходять за типом реакції заміщен­ня, пояснюю чому й що буде утворюватися в результаті хімічної ре­акції.

     А тепер подивимося, чи справді саме так будуть прохо­дити хімічні реакції.

 

Демонстрація відео досліду.

Zn + 2HC1 = ZnCl2 + H2↑             

Mg + H2SО4 = MgSО4 + H2↑                      

Cu + HСl

 


 

    Чому мідь не вступила в реакцію з розчином хлоридної кислоти?

Оформіть результати досліду в таблицю:

Метал

Виділення водню, енергійність

Рівняння хімічної реакції

Mg

Енергійність більше, ніж в другому досліді

Mg + 2HCl = MgCl2 + H2

Zn

Виділення водню

Zn + 2HCl = ZnCl2 + H2

Cu

Водень не виділяється

Cu + HCl

 

Реакції заміщення — це реакції, в яких атом одного елемента простої речовини витискує атоми іншого елемента зі складної речовини.

При взаємодії нітратної кислоти з металами, незалежно від концентрації кислоти, водень майже не виділяється, а виділяються інші продукти реакції, склад яких ви будете вивчати в наступних класах.

  1.Сполучення: А + В → С C + O2 → CO2

2. Розкладу: А → В + С 2HgО → 2Hg + O2

3. Заміщення: А + ВС → АС + В Mg + 2HCl→MgCl2+H2↑

4. Обміну: АВ+СD→АD+ВС NaOH+HCl→NaCl+H2O

Реакція заміщення – це реакції, під час яких атоми простої речовини заміщають атоми одного з елементів складної речовини. 2Al + Fe2O3 → Al2O3 + Fe Елемент, яким утворена проста речовина, має бути активнішим, ніж той, що входить до складу складної речовини.

Реакції обміну – це реакції, в яких дві сполуки обмінюються своїми складовими частинами. ZnO + H2SO4 → ZnSO4 + H2O

Результатом реакції обміну є:

  Випадання осаду (↓) – нерозчинні речовини. 2. Виділення газу (↑) – H2S↑, H2CO3 (CO2↑+ H2O), H2SO3 (SO2↑ + H2O), NH4OH ( NH3↑ + H2O). 3. Утворення води.

1. Яку інформацію несе витискувальний ряд металів Бекетова?

2. Як метали «розчиняються» у кислоті? Що при цьому утворюється?

3. Які метали здатні витискувати водень з кислот?

Виконання вправ

1.     Закінчіть рівняння реакцій, які можливі:

Fe + Н3РО4 →             Са + НС1 →

Cu + HNО3 →             Hg + H24

2.     Шматочки магнію та цинку помістили у розчин хлоридної кислоти. В якому випадку реакція відбувається інтенсивніше?

Основні хімічні властивості кислот:

Взаємодія кислот з основними оксидами з утворенням солі та води:

Віртуальний дослід.

 

Na2O + H2SO4 = Na2SO4 + H2O

 

До якого типу хімічних реакцій віднесемо такі реакції?

Реакції, які відбуваються за участю двох складних речовин, які обмінюються складовими частинами, називаються реакціями обміну.

Потрібно  запам’ятати:

 Реакції обміну проходять до кінця у  трьох випадках:

1) якщо внаслідок реакції утворюється вода;

2) якщо один із продуктів реакції випадає в осад;

3) якщо один із продуктів реакції є леткою (газоподібною) речовиною.

Для того, щоб визначити, чи є речовина нерозчинною, треба скористатися таблицею розчинності.

 

2.Взаємодія кислот з основами з утворенням солі та води:

Демонстрація вчителем досліду із залученням учнів.

KOH + HNO= KNO3 + H2O

 Реакція обміну за типом і реакція нейтралізації по суті.

 Слайд мультимедійної презентації

Реакцією нейтралізації називається реакція між кислотою та основою, внаслідок якої утворюється сіль та вода.

3.Взаємодія кислот з солями з утворенням іншої солі та іншої кислоти.

Віртуальний дослід (Відеоролик)

 

K2SiO3 + H2SO4 = H2SiO3 + K2SO4

Відповідно до ряду активності кислот кожна попередня кислота витісняє наступну кислоту з її солі: утворюється нова сіль і нова кислота. Сіль не повинна бути важкорозчинна, а кислота сильніша за ту, яку добувають.



 

 

Деякі кислоти розкладаються на кислотний оксид і воду:

За нормальних умов

H2CO3 = CO2 + H2O;
H2SO3 = SO2 + H2O

Під час нагрівання

4 HNO3 = 2H2O +4 NO2 + O2

Під час сильного нагрівання

H2SіO3=  SіO2  + H2O

 


Домашнє завдання

§ 36

Завдання для  контролю   

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1777689


30.03.21

Тема: Хімічні властивості кислот. Використання кислот


Кислоти переважно вступають в реакції заміщення та обміну.

1)    Основні типи хімічних реакцій
Сполучення: А + В  → С
Розкладу: А → В + С
Заміщення: А + ВС → АС + В
Обміну: АВ + СD → AD + CB

1.     Особливості реакцій заміщення: елемент, яким утворена проста речовина має бути активнішим, ніж той, що входить до складу складної речовини.

Наприклад: взаємодія металів з кислотою.

2.     Три умови протікання реакцій обміну до кінця:
1)    випадання осаду (↓) – нерозчинні речовини (користування таблицею «Розчинність кислот, основ і солей у воді» на форзаці підручника)
2)    виділення газу (↑): H2S↑, H2CO3 (CO2↑ + H2O),  H2SO3 (SO2↑ + H2O),  NH4OH (NH3 + H2O)
3)    утворення води


• Дія кислот на індикатори


Хімічні властивості кислот.
   Взаємодія кислот з оксидами металів (основними та амфотерними):

Мідну стружку (Cu) поміщаємо в пробірку і додаємо концентрованої нітратної кислоти (HNO3(конц.)). Спостерігаємо змінення забарвлення розчину і виділення газу бурого кольору нітроген (IV) оксид (NO2).
Рівняння реакції: Cu + 4HNO3(конц.) = Cu(NO3)2 + 2NO2 + 2H2O

Взаємодія кислот з основами:
Найбільш характерною хімічною властивістю кислот є їх здатність реагувати з основами (а також амфотерними оксидами) з утворенням солей, наприклад:
H2SO4 + 2NaOH = Na2SO4 + 2H2O (реакція обміну)
2HNO3 + FeO = Fe(NO3)2 + H2O (реакція обміну)
2HC1 + ZnO = ZnCl2  + H2O (реакція обміну)
В результаті останньої реакції утворюється цинк хлорид.
 Взаємодія кислот з солями:
Na2S +2HCl = 2NaCl + H2S↑ (реакція обміну)
Na2SiO3 + 2HCl = 2NaCl + H2SiO3↓ (реакція обміну)
2NaCl + H2SO4 = Na2SO4 + 2HCl↑
Реакція обміну – хімічна реакція, у процесі якої дві складні речовини обмінюються своїми складовими частинами з утворенням двох нових речовин.

Розглянемо, як взаємодіють кислоти з металами.

Для експерименту в три пробірки наливаємо хлоридну кислоту; у першу додаємо шматочки мідного дроту, у другу — гранули цинку, у третю — магнієву стружку.

— Чому метали неоднаково реагують із кислотою?

Це пов’язано з властивостями металів. М. М. Бекетов розташував метали відповідно до їх активності в ряд від найсильніших до найслабших.

Цей ряд так і називається — ряд активності металів. (Розглядаємо таблицю, знаходимо ряд активності металів у підручнику на форзаці).  Водень серед металів перебуває не випадково. Він розділяє метали на активні, які витісняють водень із розчинів кислот, і ті, що не взаємодіють із розчинами кислот і водень не витісняють.

Запишемо рівняння реакцій:



тип реакції. (Реакція заміщення)

Увага! Нітратна кислота по-особливому реагує з металами. Водень не витісняється жодним із металів, наприклад:



3) Із попередніх уроків ми знаємо, що кислоти можуть реагувати тільки з якими оксидами? (З основними)

Насиплемо в пробірку кальцій оксид, додамо розчин хлоридної кислоти. Що спостерігаємо? (Оксид розчинився)

Запишемо рівняння реакції:

СаО + 2НСl  СаСl2 + Н2O

Це реакція обміну — дві складні речовини обмінюються своїми складовими.

4) У пробірку наливаємо натрій гідроксид, додаємо кілька крапель фенолфталеїну — розчин забарвлюється в малиновий колір. Потім по краплях додаємо хлоридну кислоту. Яку ознаку реакції спостерігаємо? (Знебарвлення розчину)

Запишемо рівняння хімічної реакції:

NaOH + НСl = NaCl + Н2О

— Чому знебарвлюється розчин? (Середовище стало нейтральним) (Реакція обміну)

Така реакція між розчинами кислот і основ називається реакцією нейтралізації.

Висновок. Кислоти взаємодіють із солями.

5) Кислоти можуть витісняти більш слабкі кислоти з їхніх солей. Здійснимо реакцію, яку вам доводилося спостерігати багато разів, коли мама гасила оцтом соду.

Наливаємо в пробірку розчин натрій карбонату й додаємо кілька крапель хлоридної кислоти. З'являються бульбашки газу — ознака протікання хімічної реакції. Запишемо рівняння:

 Перегляньте урок 


або



Домашнє завдання:  Параграф 35. Опрацювати таблиці на форзаці підручника.
Завданн для закріплення вивченого https://naurok.com.ua/test/start/20459
Завдання дляя оцінювання https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6378551




Немає коментарів:

Дописати коментар