8 - 04-03

13 квітня
Біологія
Тема: Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю.
Вибрати окремо ознаки зорового(А) і слухового(Б) аналізаторів.
1. Складається з трьох частин: рецепторів, нерва і зони кори.
2. Рецептори знаходяться в органі чуття.
3. Рецептори – колбочки і палички.
4. Рецептори розташовані в завитці.
5. Сприймає світло.
6. Сприймає коливання повітряного середовища.
7. Зона кори знаходиться у скроневій долі.
8. Зона кори знаходиться в потиличній долі.
9. Причина виникнення нервового імпульсу – біохімічні процеси.
10. Причина виникнення нервового імпульсу – біофізичні процеси.
11. Складається з трьох частин.
12. Рецепторною зоною є сітківка.
13. Має скловидне тіло.
14. Має кришталик
15.  Пов'язаний з носоглоткою.
Відповідь:
А.
1, 2, 3, 5, 8, 9, 12, 13,14
Б.
1, 2, 4, 6, 7, 10, 11, 15
Біо-задача: В історичній мініатюрі В.Пікуля “Запашна симфонія життя” є такий цікавий епізод: до молодої дівчини залицялися двоє суперників – співак та парфюмер. На концерт свого суперника парфюмер приніс великий кошик фіалок і поставив на кришку рояля. Співак з ганьбою втікає,бо не може взяти ні однієї високої ноти. Що добре знав парфюмер? (він знав, що запах фіалок здатний зруйнувати гармонію голосових звязок)
Казка
                                               Як брати-аналізатори істину шукали
Жили собі на світі семеро братів: зір, слух, смак, нюх, вестибулярний апарат, рух, дотик і їхня сестра — температура. Посперечалися брати,бо не знали, хто з них потрібен людині найбільше. Температура почула їхню розмову і вирішила їм допомогти.
— Вам потрібно запитати про це у самої людини, — порадила вона.
І вирушили вони у дорогу. Коли назустріч іде чоловік.
— Скажи, чоловіче, хто з нас потрібен найбільше?
 Які аналізатори найбільше потрібні людині
 
Багато видів діяльності людини пов’язані з рівновагою. Балет,катання на ковзанах і лижах,художня гімнастика та інші види спорту вимагають чіткої орієнтації тіла у просторі.
Легка і важка атлетика тісно пов’язані з м’язовою чутливістю.
А скільки інформації дає нам шкіра? Скільки порівнянь у нас пов’язане зі шкірним чуттям: ніжний мов шовк, холодний як лід, м’який як оксамит  та багато інших. Як функціонують системи, які роблять наші відчуття різноманітними та яскравими?
Не можна не  згадати про біль. Це відчуття  сильно впливає на емоційний стан людини. З  давніх-давен людство прагне знайти шляхи подолання  болю. Найчастіше це відчуття  попереджає нас про небезпеку, сигналізує про захворювання  і руйнації у нашому організмі.
Для  людини  смакові  відчуття несуть  попередження про  якість  їжі, стимулюють слиновиділення та  соковиділення  травних  залоз. З віком здатність розрізняти  смаки погіршується. Смакові  відчуття  доповнюються також  і  нюхом.
Запахи здатні  створювати відповідний  емоційний  настрій. Саме тому ще з часів давніх  культур люди  приділяли  велику  увагу ароматам, недаремно  археологи під  час розкопок знаходять  посудини з  ефірними  оліями.
Больові  рецептори  розкидані по  всьому  тілу( у  стінках  кровоносних  судин, внутрішніх  органів,  шкірі). На  1см. кв. тіла  припадає 100 рецепторів  болю.
Біль – це важливий сигнал  тривоги для  організму, який примушує миттєво відреагувати  на небезпеку, що  загрожує  людині. До больових  відчуттів людина  звикнути  не  може.
  Вирішення  проблеми знеболювання при хірургічних операціях вперше  запропонував російський  хірург Микола  Іванович Пирогов.   14 лютого 1847  року у Петербурзі він  успішно виконав операцію під  ефірним  наркозом.

-Біль корисний чи шкідливий?
Біль у процесі еволюції став потужним захистом організму. Він попереджає про небезпеку. У Давній Греції говорили: «Біль-сторожовий пес здоров"я». Він викликає рефлекси,спрямовані на збереження організму,і корисний до того часу,допоки сигналізує про небезпеку.
Система  рівноваги.
Орієнтацію  тіла у просторі здійснює  вестибулярний  апарат. Він пов'язаний  з  внутрішнім  вухом і  складається з  двох  мішечків(круглого і овального) та  трьох півколових  каналів. У драглистій  мембрані розташовані кристали  кальциту – отоліти. У  разі  тривалих і  сильних  подразнень вестибулярного  апарату збудження  передається на  нервові  центри, що  регулюють діяльність внутрішніх  органів. При цьому виникають рефлекторні  реакці, що  погіршують стан  організму( з’являється нудота, збліднення. Запаморочення, м’язова  слабкість, прискорене  дихання) Це вестибулярно-вегетативні рефлекси закачування або  так  звана  морська  хвороба.

Усім вам добре відомий вислів «Земля йде з-під ніг». Поясніть його.
Таке відчуття зявляється у людини, наприклад,коли зупиняється каруселя або на борту літака,чи під час поїздки в автобусі.
 Це повязане з підвищеною подразливістю рецепторних клітин органа рівноваги:від нього надходять сильні сигнали в мозок,що може спричинити серйозні розлади:запаморочення,нудоту,блювоту і навіть втрату свідомості.
Що ж ми можемо сказати про сенсорну систему дотику
Рецептори дотику  розташовані в  шкірі  нерівномірно. Найбільше їх на  кінчиках пальців рук  та  губах. Тому  ці  частини найчутливіші до механічних і температурних подразнень. Вони  сприймають дотик і  тиск. На  поверхні  шкіри нараховують близько 500 тис. дотикових  рецепторів, а на  1 см.кв. шкіри їх припадає аж 25.

Як ви гадаєте, чи рівномірно розподілені рецептори на всій шкірі?
Доторкніться гострим предметом до внутрішнього боку щоки. Болю ви не відчуєте. Це свідчить про те,що больова чутливість у різних органів різна.
Найчутливішою ділянкою є рогівка ока і майже не виникає болю в підшкірній клітковині.
Частіше ми відчуваємо біль від рецепторів м"язів,сухожилля,окістя.
Кістку можна пиляти,пробуравлювати і при цьому не відчувати болю. Хрящі на суглобах теж не чутливі до болю,але пошкодження суглобової сумки при вивихах або розтягненні дуже болючі.
     Коли проколюють вену,біль не сприймається,але артерії досить чутливі до болю.
На собаках проводили досліди-брали кров,проколюючи серце. Тварина при цьому не відчувала болю.
Сенсорна система температури.
Уявіть,шо надворі зима.Ви йдете засніженою вулицею.Зимове сонце кидає свої промені на землю.Сніг іскриться так,що важко дивитися.
Ви примружуєтеся.Хоча сонечко яскраво світить,вам все-таки прохолодно, адже стовпчик термометрів опустилися до позначки -15С.Чи є органи вашого організму,які не реагують на температуру?
Ніколи не мерзнуть очі,адже вони не   мають нервових закінчень,які б сприяли холодові подразнення.



v  Провідна  роль в орієнтації нашого  тіла в просторі належить спеціальному апарату……( вестибулярному)
v  У м’язах, сухожиллях суглобів містяться  рецептори, які координують рухи людини. Яка це сенсорна  система?(руху)
v  Сигнал тривоги для  організму…(біль)
v  Відчуття, що виникає при дії розчинів хімічних  речовин на  спеціальні  рецептори, які містяться в ротовій порожнині….(смак)
v  Спеціальні  клітини, що здатні  сприймати хімічні подразники зовнішнього і внутрішнього середовища називаються … (хеморецептори)
Домашнє завдання
§ 45,46,47  читати,дати відповіді на тестові завдання (ст 210)
Виконати завдання


09 квітня 
Хімія

ДОБРОГО ДНЯ!

Тема уроку. Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об’єму, кількості речовини, реагентів і продуктів реакції.
На попередньому уроці ми з вами вивчали фізичні та хімічні властивості оксидів. 
Картка №1
1    Які основи і кислоти відповідають таким оксидам:
·        Na2O –    (NaOH)
·        SO2 –       (H2SO3)
·        MgO –   (Mg(OH)2 )
·        P2O5 –   ( H3PO4)
·        SiO2 –   ( H2SiO3 )
2   Дописати рівняння реакції:
·        СuO + 2 HCl =    ( CuCl+ H2O )
·        SO3 + H2O =    (H2SO4)
·        CO2 + 2NaOH =    ( Na2CO3 +H2O )
·        MgO + CO2 =    ( MgCO3 )

Картка №2
1)    Які основи і кислоти відповідають таким оксидам:
·        CO2 –   ( H2CO3)
·        K2O –    ( KOH )
·        Al2O3 –   ( Al(OH)3 )
·        ZnO –   ( Zn(OH)2 )
·        SO3 –   (H2SO4)
2)    Дописати рівняння реакції:
·        K2O + H2O =   ( 2KOH )
·        BaO + H2SO4=   ( BaSO4 + H2O )
·        Na2O + SiO2 =    ( Na2SiO3)
·        SO3 + 2KOH =   ( K2SO4 + H2O )
1)    Які класи неорганічних речовин ви знаєте? ( оксиди, кислоти, основи, солі)
2)    Що таке оксиди?  (це складні речовини, до складу яких входять два елементи, один з яких – Оксиген у ступені окиснення -2)
3)    Як утворюються назви оксидів? (назва елемента +  слово «оксид»)
4)    На які групи класифікують оксиди? (солетворні і несолетвірні)
5)    Солетвірні оксиди поділяються на:  (основні, кислотні, амфотерні)
6)    Що таке кислоти? (це складні речовини, до складу яких входять один або кілька атомів Гідрогену, здатних заміщуватися на йони металічних елементів, і кислотні залишки)
7)    Як класифікують кислоти за кількістю атомів Гідрогену? ( одноосновні, двоосновні, триосновні)
8)    Як класифікують кислоти за вмістом Оксигену?  ( безоксигенові, оксигеновмісні)
9)    Що таке солі? ( складні речовини, утворені катіонами металічних елементів і аніонами кислотних залишків)
10)                      Як утворюємо назви солей? (назва катіона металічного елемента + назва кислотного залишку)
11)                      Що таке основи? (складні речовини, до складу яких входять катіони металічних елементів й один або кілька аніонів гідроксильних груп)
12)                      Як називаємо основи? (назва катіона металічного елемента + слово «гідроксид» )
13)                      Як класифікують основи за розчинністю у воді? (розчинні (луги) і нерозчинні)
Ви вже вмієте розв’язувати задачі на основі понять  « кількості речовини», «стала Авогадро», «молярна маса» ,  «молярний об’єм»  та «відносна густина газів»  . Тож давайте коротко пригадаємо основні поняття.
Переконайся у твердженнях
·        Молярний об’єм – це відношення кількості речовини до об’єму ?  (брехня; це відношення об’єму до відповідної кількості речовини)
·        Число Авогадро становить 6,02* 1023  ? (правда)
·        Молярна маса визначається за формулою M = ? (правда)
·        Молярний об’єм – це фізична стала, яка за нормальних умов однакова для всіх газів і чисельно дорівнює 24,5 л/моль ? (брехня; Vm = 22,4 л/моль)
·        Кількість речовини позначається буквою «n» і її одиницею є моль? (правда)
·        Відносною густиною газів називають відношення, що показує, у скільки разів маса певного об’єму одного газу більша або менша від маси того ж об’єму іншого газу за однакових умов ? (правда)
·        Одиницею молярної маси є моль/г або моль/кг ? (брехня; одиницею молярної маси є г/моль або кг/моль)
·        Молярний об’єм виражається за формулою n = ? (брехня; Vm =  )
·        Відносна густина газів позначається літерою латинського алфавіту D? (правда)

  Обчислення масу  реагенту за масою іншого реагенту.
Задача 1. Обчисліть масу кальцій оксиду, що вступив у реакцію з водою масою 55г.
Дано:
m( Н2О) = 55г                                             Розв’язання
1)    Записуємо рівняння реакції купрум оксиду з
m(CаO) – ?                     водою
CаO+  H2O  = Cа(OH)2
2)    Обчислюємо значення молярних мас речовин, що вступили в реакцію:
M(CаO) = 40 + 16 = 56г/моль;
M(H2O ) = 1*2 +16 = 18 г/моль.
3)    Запишемо маси й відповідні дані, використовуючи рівняння реакції:
Х г                   55 г
                                                                CuO +       H2O  =Cu(OH)2
                                                              М=56 г/моль      М=18 г/моль
                                                                                                                             
                                                                                                                                                                                                                  m=56 г                 m= 18 г
4)    Підписавши значення мас під формулами речовин, за якими будемо виконувати обчислення, а невідомі – над формулами, складаємо пропорцію:

5)    Обчислюємо невідоме, позначене х:
х=385 г

Відповідь: у реакцію вступить 385 г CаO




2)    Обчислення об’єму  реагенту за масою іншого реагенту.
Задача 2. У реакцію з сульфур(VI)оксидом вступила вода масою 12,4г Обчисліть,  який об’єм  сульфур(VI) оксиду (н.у) прореагував.
Дано:                                              Розв’язання
m(H2O) = 12,6г                         1) Записуємо рівняння реакції:
H2O + SOH2SO4
V(SO3) – ?                                   2) Обчислюємо молярнумасу води:
M(H2O) = 18г/моль.
                                          3) Обчислюємо кількість речовини води в порції       
                                               масою 12, 6 г:
n = 

                                      4) На основі рівняння складаємо пропорцію:
  0,7 моль         х
H2O + SO3= H2SO4
  1 моль             1 моль



                                                Отже, х= 
                                          5) Обчислюємо об’єм 0,7 моль сульфур(VI) оксиду,
                                            знаючи, що молярний об’єм становить  22,4 л/моль
n=  Vn * Vm

V(SO3) = 22,4 л/моль * 0,7 моль = 15,68 л.
                                      Відповідь: у реакції прореагувало 15, 68 л сульфур(VI)
                                                  оксиду


Обчислення кількості речовини реагенту та продукту реакціїза відомою кількістю речовини іншого реагенту.
Задача 3. Обчислити кількість речовини  азоту, що вступив у реакцію, та кількість речовини амоніаку, що утворився внаслідок реакції, якщо прореагував водень кількістю речовини 12 моль.
Дано:                                  Розв’язання
n(H2 ) = 12 моль            1) Записуємо рівняння реакції та підписуємо й
                                               надписуємо дані:
n ( N2) – ?                         12 моль          х                у
                                             3 H    +     N2    = 2NH3
      3 моль          1 моль      2 моль
                                               2) Обчислюємо кількість речовини азоту й амоніаку:


    х=



    у=
.
                                                         Відповідь: в  реакцію вступило  4 моль азоту,
                                                            А внаслідок реакції утворилося 8 моль амоніаку.


Задача. Внаслідок взаємодії ферум (ІІ) оксиду з хлоридною кислотою утворився ферум (ІІ) хлорид масою 12,7 г. Обчисліть масу ферум (ІІ) оксиду, що вступив в реакцію.
Дано:                                   Розв’язання
m ( FeCl2 ) = 12,7 г                х г                     12,7 г
                                          FeO + 2 HCl  =FeCl2  + H2O
m ( FeO ) – ?                     1 моль             1 моль
                                                                                                                                                                                   m= 72 г                   m= 127 г
                                         х=  7,2 г
                                             Відповідь: m ( FeO ) = 7,2 г

Задача. Через розчин, що містив натрій гідроксид масою 4 г, пропустили карбон(IV) оксид до утворення натрій карбонату. Обчисліть об’єм  карбон(IV) оксиду та масу утвореного продукту.
Дано:                                     Розв’язання
m ( NaOH) = 4 г4 г                    у          л                            х г
V(CO2 ) – ?                              2 NaOH     +    CO2 =  Na2CO3 + H2O
m(Na2CO3 ) – ?                      2 моль              1 моль    1 моль
                                            М=40г/моль    Vm=22,4л/моль    М=106г/моль
                                                m= 80 г              V= 22,4 л                 m= 106 г

       х=5,3 (г) - m(Na2CO3 )
      у=
            (л) - V( CO2 )
                                      Відповідь: V( CO2 ) = 1,12 л, m(Na2CO3 ) = 5,3 г





На домашнє завдання вам буде вивчити алгоритм розв’язування тих задач, які ми розглядали на сьогоднішньому уроці, опрацювати параграф 31 та виконати  вправи 3 і 5  після нього.
Завдання для контролю https://naurok.com.ua/test/start/78970










08 квітня
Біологія

ДОБРОГО ДНЯ!
Тема. Слухова сенсорна система, її будова , значення, гігієна.
Біологічний диктант
1.           Очне яблуко має такі оболонки… (Білкова, судинна, сітківка).
2.           Зовнішня білкова оболонка називається… (Склера).
3.           У передній частині білкова оболонка переходить у прозору… (Рогівку).
4.           Райдужка містить спеціальний пігмент… (Меланін).
5.           У центрі райдужки є круглий отвір… (Зіниця).
6.           Порожнина ока позаду кришталика заповнена желеподібною масою… (Склисте тіло).
7.           Внутрішня, світлосприймальна оболонка ока… (Сітківка).
8.           До допоміжного апарату ока відносять… (Брови, повіки, слізний апарат).
9.           Речовина, що має бактерицидні властивості, входить до складу сльози… (Слізна рідина).
10.       Внутрішня частина повіки і передній відділ очного яблука вкритий… (Кон’юнктивою).


- Які ви знаєте сенсорні системи? З яких частин вони складаються?                                                                                                                        Все життя людина чує звуки. Які асоціації викликає слово  «звук»?
 Дослідження психологів свідчать , що прослухана інформація засвоюється лише на 5%
 Ви читали казку Шарля Перро  « Червона шапочка»?
Ви пригадуєте діалог ?
-               Бабусю , а для чого тобі такі великі вуха?- запитує онука .
Що відповідає вовк?
-               Це щоб краще чути тебе, дитя моє!
Отже,  для сприйняття звуків необхідне вухо.
 - А у всіх хребетних є зовнішнє вухо. На сьогоднішньому уроці ми вивчимо будову слухової сенсорної системи, значення,гігієну її.
Значення вуха у людини:
Косметичне. У всі часи і всі народи старалися прикрасити вушну раковину, розуміючи ,що вона відіграє важливе значення у створенні зовнішнього вигляду людини . Щоправда у деяких африканських народів почуття прекрасного  оригінальне. Вони розтягують мочки вуха до дуже великих розмірів
У східних народів існував звичай відрізати вуха державним злочинцям. Людина у якої були відсутні вуха набувала потворного вигляду.
Легенда свідчить ,що один китайський імператор, що страждав від головних болей , необережно вдарив себе по нозі сапою. Раптом головні болі перейшли. При нових приступах він бив себе по цьому ж місці, тяжкі головні болі зникали. Згодом вчені зацікавилися цим феноменом, почали використовувати уколи  та припалювання замість ударів. Примітивні голки , що були зроблені із щепок бамбуку, риб’ ячих кісток замінили на голки із дорогоцінних металів. Древні китайці вважали , що голки відкривають отвори через які виходять хвороби. У 1957р. французький лікар П’ єр Нож’ є на основі даних древньої медицини робить висновок, що зовнішнє вухо є перевернутим ембріоном в утробі матері. На людському тілі є близько 700 біологічно активних точок .  На вусі їх- 11.
  Існує спосіб лікування хвороб з допомогою вухо голкотерапії . Через 6-7 сеансів можна покращити самопочуття при алергії , гіпертонії та других хворобах. Отже, ще одне значення вуха – лікувальне.
Сент – Екзюпері говорив: « Найбільша розкіш на землі – розкіш людського спілкування». Ще одне значення вуха – сприйняття звуків, спілкування один з одним                                     
Будова і значення слухової сенсорної системи.  Слухова сенсорна система складається з таких частин:
·              периферична – орган слуху,
·              провідникова – слуховий нерв,
·              центральна — слухова зона в скроневій частці кори головного мозку.
Слух — чуття, що забезпечує сприйняття звукових коливань. Завдяки
слуху людина пізнає безліч звуків, що нас оточують, їх багатство й різноманітність. Без нього неможливе спілкування між людьми. Слух разом із зором попереджує про небезпеку. Він є не лише джерелом інформації про довкілля. Слухаючи щось, людина може отримати й емоційне враження, яке визначається не тільки інформаційним змістом звуків. Тому музика не знає мовних бар’єрів.




Будова органа слуху. Вухо – орган слуху та рівноваги, периферична частина слухового аналізатора. Це – парний орган, що складається із трьох відділів: зовнішнього, середнього та внутрішнього.
Будова слухової сенсорної системи
Система
Допоміжні частини вуха
Будова
Функції
Зовнішнє вухо
1. Вушна раковина
Утворена хрящем, вкритим з обох частин шкірою і має різноманітної форми нерівності.
З допомогою цієї структури людина уловлює   напрям звуку
2.Слуховий канал
Це канал, що має довжину 25-30 мм, вистелена шкірою з волосинками та залозами.
Залози виробляють речовину, яка виконує захисну функцію. Направляє звукові хвилі до середнього вуха.
3.Барабанна перетинка
Тонка пластинка товщиною 0,1 мм.
Сприймає коливання і передає їх на слухові кістки середнього вуха
Середнє вухо
(заповнене повітрям)
1. Слухові кісточки
молоточок
коваделко
стремінце
Передача коливань від барабанної перетинки до перетинки овального віконця внутрішнього вуха.
2.Слухова
(євстахієва)
труба
Це прохід,який
поєднує середнє вухо
 з глоткою.
Вирівнюється тиск повітря, по обидві сторони барабанної перетинки.
Внутрішнє вухо
(заповнене рідиною)
1.​ Кістковий лабіринт
а) равлик
б) кортіїв орган
а) спіральний закручений канал, що виконує слухову функцію

б) слухові волоскові клітини, які знаходяться на основній мембрані.
Сприйняття механічних звукових коливань, перетворення їх в нервові імпульси, які передаються на слуховий нерв до слухової зони в кору головного мозку.


А зараз ми вияснимо – чи знав анатомію Вільям Шекспір? Ви читали його твір « Гамлет»? У ньому є рядки в яких йдеться про те , що Клавдій отруїв батька Гамлета вливши йому у вухо сік блекоти, коли той спав. Вивчивши будову вуха в попередній частині уроку – ми знаємо що середнє і зовнішнє вухо розділене барабанною перетинкою і вливши отруту у зовнішнє вухо не можна отруїти людину.
 В історії  Мангитських емірів, у таджицького письменника Садріддіна  Айні розповідається про еміра Насрулу Боходура. Його називали м’ ясником. За 34 роки правління (1826р. – 1860 р.) емір здійснив 100 варварських страт. У 1860 році він був отруєний  дочкою шаха , якого стратив.
  - Як ви думаєте  - чому помер емір?
 У середині ХI Хст. діти часто хворіли на золотуху,скарлатину , кір. Ускладнення після цих хвороб є розрив барабанної перетинки. А тому у випадку із еміром  Боходуром  та батьком Гамлета цілком ймовірна загибель через отруту вилиту в  зовнішнє вухо.
Гігієна слуху.
Ураження слухового аналізатора може відбувати на різних його ділянках. В першу чергу слід дотримуватися правил догляду за зовнішнім слуховим проходом. Не варто витягувати сірку за допомогою гострих предметів. Вушна сірка має захисне значення і затримує мікроорганізми та пил. Слід час від часу промивати вуха. Потрібно вчасно лікувати інфекційні хвороби, бо вони можуть дати ускладнення на вуха. Не можна знаходитись довго в місці де  сильний звуковий сигнал. 
Древньогрецька мудрість вчить: « Все є отрута і все ліки . І тим і іншим його робить доза».
 Ми відчуваємо звуки в діапазоні 16-20 тис. гц. Звуки вищі 20 тис.гц. звуться ультразвуки , звуки нижчі 16 тис. гц – інфразвуки.

Ми живемо в світі шумів. В лісі ми чуємо шелест листя , в полі – шум вітру,на морі – плескіт хвиль. Какафонія звуків підстерігає нас усюди. Чи є у природі абсолютна тиша?Напевно що – ні.
Колись відомий дослідник властивостей звуку Лангенбек говорив, що людина повинна тренуватися з дитинства , щоб чути певні звуки.
Гігієнічна  норма,  яку може сприймати наш слуховий аналізатор – 40 дб.
Шелест листя – 10дб.
Шепотіння - 20 дб.
Міський шум вночі – 40 дб.
Шумна вулиця – 80 дб.
Шум літака – 110 дб.
Больовий поріг – 130 дб.
 Спеціалісти обстежили молодь що часто слухала гучну  сучасну музику. У 20% дівчат і хлопців слух був знижений як у 85 – річних людей. Шум є причиною передчасного старіння .У 30 випадках із ста вкорочується життя людей у великих містах. Достатньо сильний шум уже через десять хвилин викликає такі зміни в мозку, що бувають у хворих на епілепсію. Такі хвороби як гастрит, виразка шлунка, гіпертонія частіше зустрічаються у людей що працюють у шумі. Кожен третій чоловік  та кожна третя жінка страждають на неврози , що розвинулися в результаті дії шуму.
 - Ви щось чули про «летючі голландці»?
- Ви вважаєте що вони існують?
 У світовому океані  знайдено десятки неушкоджених кораблів із зниклими екіпажами та мертвими людьми. Вчені пояснюють загадкові зникнення дією інфразвуків на людей.
 -А яке значення ультразвуків ?
Для зменшення негативного впливу шуму можна  використовувати різні методи.
  В одному із міфів древньої  Греції розповідається про Одіссея. Під час довгих подорожей по морях , Одіссей із своєю командою потрапив на острів де жили сирени. Своїм  солодким співом заманювали на острів подорожуючих і там вони гинули. Весь острів був всіяний кістками загиблих моряків. Щоб благополучно минути острів , Одіссей залив вуха морякам м’яким воском. Так команда Одіссея вижила. Напевне вперше було описано як люди використали протишумові засоби. На сьогодні для зменшення впливу шуму ми використовуємо беруші та навушники
Порушення слуху у людей . Як з ними боротися?
У світі від порушень слуху страждають від 4% до 6 % населення, це приблизно 300 мільйонів людей . Для покращення  сприйняття звуків використовують слухові апарати . (  Слайд № 5 . Слухові апарати.)
 Перші слухові апарати були відомі ще кілька століть тому. Римський лікар Гален  ще у II ст. до нашої ери успішно використовував ріжок. Такі знамениті люди як К. Ціалковский та Людвіг Ван Бетховен користувалися слуховими трубками, бо страждали на понижений слух. Перший електричний слуховий апарат був створений в 1878 році  американським винахідником Олександром Беллем.
  - А чим ще відомий Олександр  Белл?
У поемі Овідія «Метаморфози» є розповідь про музичні змагання  Аполлона та Пана. Прості звуки  сопілки Пана не могли зрівнятися із величавою музикою кіфари Аполлона. Всі хвалили Аполлона. Лише один цар Фрігії  Мідас  віддав перевагу музиці Пана. Аполлон розсердився на Мідаса і розтягнув  вуха до віслячих.  Мідас ховав їх під тюрбаном. Зберегти таємницю віслячих вух не вдалося. Язикатий перукар не втримався , викопав ямку в землі і прошепотів що у Мідаса віслячі вуха. У ямці виросла тростинка, із неї зробили  сопілку , а пісня сопілки ославила Мідаса на весь світ.
 Вроджені аномалія   великих вух - макротія. Хоча частіше зустрічається друга аномалія – капловухість. Форма та розміри вух в нормі , а ось розміщення – перпендикулярно до скроневої кістки
Як ви думаєте , чи можливо пришити відірване вухо?
Зустрічаються рани вушних раковин. Недавно у ЗМІ повідомлялося про унікальну операцію , що була проведена в Англії. Бульдог відкусив вухо трирічної дитини. Тоді усипили собаку, витягнули вухо і пришили малому пацієнтові. Вухо прижилося. У  Нью - Йорку народився хлопчик  Ілкіль Удс без вух. У нього були відсутні отвори по обидві сторони голови. Але він міг слухати звуки широко відкривши рота.
 А чи  знаєте ви , що пластична хірургія своїй появі завдячує вухові? У індійському кримінальному кодексі є норма , за якою певним злочинцям обрізали вуха. Щоб знову стати з вухами бувші злочинці зверталися до хірургів. Перші пластичні операції були здійснені ще в древні часи.
  Ми знаємо , що на вусі є 11 точок , які пов’ язані із внутрішніми органами. Невдале проколювання мочки вуха може привести до порушень функціонування організму.  Проколи потрібно проводити в лікувальній установі. І ще порада – не зачіпайте по кілька сережок  на вухо . Це може бути небезпечно. Деякі лікарі рекомендують носити сережки не більше трьох годин на добу. Небажано проколювати вуха дітям.
Ми живемо у світі звуків. Вони можуть викликати  позитивні та негативні емоції. Психологи створили музикотерапію  для впливу на наш психологічний стан з допомогою музики. Зараз ми будемо слухати  музику яка зніме у нас напругу і заспокоїть. Це  твір  Дебюссі « Місячне сяйво».
Перегляньте відео



Домашнє завдання . Вивчити параграф 44
Виконати тести https://naurok.com.ua/test/start/36669


07 квітня 
Хімія

ДОБРОГО ДНЯ!

Тема уроку: Хімічні властивості оксидів.
1. Серед запропонованих формул виберіть формули оксидів та запишіть їх :
MnO2, H2SO4, NaOH, Ca(OH)2, CuSO4N2O5, HNO3, Al2(SO4)3:
2. Установіть відповідність між назвою та формулою оксиду.
Назва оксиду
Формула оксиду
а) Кальцій оксид  2
1) CO
б) Карбон(IV) оксид 3
2) CaO
в) Карбон(ІІ) оксид 1
3) CO2
г) Нітроген(І) оксид 4
4) N2O
д) Натрій оксид 5
5) Na2O
е) Калій оксид 6
6) K2O

 З курсу хімії 7-го класу,ми пам’ятаємо,що оксиди можуть взаємодіяти з водою.
Основні оксиди - це складні хімічні речовини, оксиди, які утворюють сіль з хімічною реакцією з кислотами або кислотними оксидами і не реагують з основними або основними оксидами. Наприклад, основні оксиди включають наступне:
K
2O (оксид калію), CaO (оксид кальцію), FeO (оксид заліза II-валентне).
1. Реакція з водою:
- реагують з водою та лише основними оксидами, утвореними елементами підгруп IA та IIA.

CaO + H2O → Ca (OH) 2 (реакція, відома як вапнування, звільняє велику кількість тепла!)
2. Реагують з кислотами:
реагують з кислотою і формою солі та води (розчин солі у воді)
CaO + H
2SO→ CaSO+ H2O (кристали цієї речовини CaSO4 скрізь відомі як "штукатурка Парижа").
3. Реагують з кислотними оксидами: утворюють соліCaO + CO
→ CaCO3 (ця речовина відома як крейда!)
Оксиди кислот являють собою складні хімічні речовини, оксиди, які утворюють сіль з хімічними реакціями з основами або основними оксидами і не реагують з кислотними оксидами.
Прикладами кислотних оксидів можуть бути:
СО
2 –Карбон(IV)оксид , P2O5 – Фосфор (V) оксид , SO- Сульфур(VI)оксид .
1.Хімічна реакція з водою
CO
2 + H2O → H2CO
2.Реакція з лугами (основами):
CO
2 + 2NaOH → Na2CO+ H2O
3.Реакція з основними оксидами:
CO
+ MgO → MgCO3

Амфотерні оксиди - це складна хімічна речовина, такі оксиди, які утворюють сіль з хімічними реакціями з кислотами (або оксидами кислот) і з основами (або основними оксидами).
Прикладом амфотерних оксидів може бути:
ZnO – Цинк оксид, Al
2O3 – Алюміній оксид.
Хімічні властивості амфотерних оксидів унікальні тим, що вони можуть вступати в хімічну реакцію  з основами та кислотами.
 Наприклад:
1.Реакція з кислотою:
ZnO + H
2CO3 → ZnCO3 + H2O
2.Реакція з основами:
ZnO + 2NaOH → Na
2ZnO+ H2O


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ?& 30  Вправа 3,4
Виконати тести https://naurok.com.ua/test/start/45377


06 квітня  2020 р.
 Біологія
ДОБРОГО ДНЯ!
ТЕМА: Зорова сенсорна система.
  У  двох  мудреців  запитали,  що  таке  знання.
1.  Знання – це  посудина,  куди  ми  кидаємо  монети  і  накопичуємо  їх.  Так  ми  збираємо  знання  все  життя.
2.  Знання – це  вода,  її  ніколи  не  вистачає,  і  ми  не  можемо  втамувати  спрагу,  тому  що  пити  хочеться  завжди.  Так  і  знань  завжди  мало,  завжди  хочеться  більшого.
Знань  ніколи  не  буває  багато.  Не  можна  повністю  випити  посудину  знань. Пізнаючи  нове,  хочеться  пізнати  ще  більше.  Нам  здається,  що  посудина   переповнилася,  й  з  останньою  краплею  вода  ллється  з  неї.  Не  бійтеся!  Краплі  знань  не  переповнять  ваш  мозок  через  край.  Ми  вже  дещо  знаємо  про  сенсорні  системи.  Розуміємо  їх  значення,  види, будову, але  нові  знання  нам  ніколи  не  зашкодять.
   Бажаю  всім  хорошого  настрою  бо  «Хороший  настрій    притягує  вдачу».
- Як  називаються  системи,  що  дають  можливість  людині  пізнати  навколишній  світ?
- Які  вам  відомі  аналізатори?


- З  яких   ланок  складається  будь-який  аналізатор?
-  Що  таке  рецептори?
- З  чого  складається  провідна  частина  аналізатора?
-  Що  включає  центральна  частина  аналізатора?
- Яке  значення  мають  сенсорні  системи  для  людини?
2. Самостійна  робота
Установіть  відповідність  між  аналізаторами  й  органами,  які  входять  до  їх  складу.
Назва  аналізатора
Назва  органа
1)  нюховий  аналізатор
2) слуховий  аналізатор
3) смаковий  аналізатор
4) зоровий  аналізатор
5) дотиковий  аналізатор
а) смакові  сосочки
б) сітківка
в) нюхові  хеморецептори
г) больові  рецептори
д) барабанна  перетинка
Відповідь:  1-в,  2-д,  3-а,  4-б,  5-г

Установіть  відповідність  між  поняттями  та  їх  характеристиками
Поняття
Характеристика
1. Рецептори


2.  Адаптація


3. Аналізатори


4. Післядія



5. Сенсорна  система


6. Детектори
А. Сенсорні  системи,  які  сприймають  подразнення,  передають  у  головний  мозок  та  аналізують  його.

Б. Особливий  вид  нейронів,  які  визначають  якісні  характеристики  подразників.

В. Пристосування  рівня   чутливості  до  інтенсивності  подразника.

Г. Система,  що  забезпечує  сприйняття   і  переробку  інформації  щодо  явищ  зовнішнього  та  внутрішнього  середовища.

Д. Спеціалізовані   клітини,  що  перетворюють  різні  види  енергії  на  нервові    імпульси.

Е. Продовження  збудження  в  нервових  центрах  після  закінчення  дії  подразника

Відповіді: 1-Д,  2-В,  3-А,  4-Е,  5-Г,  6-Б
  
      З  усіх  органів  чуттів  людини - ВОНО – найвищий   дар  і  чудовий  витвір  природи.  Поети  оспівували  його,  філософи  прославляли,  а  фізики  намагалися  наслідувати  йому,  як  неперевершеному  зразку  оптичних  приладів. М.Горький  писав:  «Нічого  не  може  бути  страшніше,  ніж   лишитися   ЙОГО.  Це – велика  образа,  вона  забирає  у  людини  дев’ять    десятих    світу».
   Про  що  йде  мова?
- Що  вам  відомо  про орган  зору  -  око?


  Колись  Платон  сказав:  «Із  органів  боги  насамперед  створили  світлоносні  очі».  90%  інформації  дає  нам  «сонячний  орган» - око.  Саме  по  собі  око -  шедевр  приладобудування.  Навіть   неозброєним   оком  людина  бачить  вночі  свічку  на   відстані  30  кілометрів. Уявіть  собі  терези,  які  були  б  однаково  зручні  для  зважування  вантажних  машин  і  лікарських  порошків,  і  ви  одержите  далеко  не  повне  уявлення  про  розмах  можливостей  ока.  За  підрахунками  Сєченова,  очі  дають  нам  до  1000  відчуттів  на  хвилину. Але  такий  досконалий  інструмент,  звичайно,  має  свою  історію…


 Зір – важливий  орган  не  тільки  у  житті  людини,  але  й  у  житті  тварин.  А  як  бачать  різні  тварини?
- А  ще  що  цікавого  ви  знаєте про  очі?


Вивчення  нового  матеріалу
- 1) «Будова  ока» 
-  2) «Оболонки    та  вміст  ока»
- 3) «Допоміжний  апарат  ока»
- 4) «Зорові  провідні  шляхи»
- 5) «Зорова  зона  кори  мозку»


- «Оболонки  та  вміст  ока»
Зовнішня  оболонка  ока
Зовнішня  оболонка  ока

Функції
Білкова  (склера)
Опорна,  захисна
Рогівка
Пропускання,  заломлення  світла


Середня  оболонка  ока

Функції
 Власне  судинна  оболонка
 Живлення, захист  від  надмірного  світла
Ціліарне  тіло
Утримання  кришталика, акомодація
Райдужка
Пігментація,  регуляція  кількості  світла
Внутрішня  оболонка  ока
Внутрішня  оболонка  ока

Функції
 Сітківка
Перетворення   світлового  подразнення  на  нервовий  імпульс
 Колбочки  (7-8  млн.)
 Сприйняття  кольору
Палички  (110-125 млн.)
Сприйняття  світла

Вміст  ока
Вміст  ока
Функції
Кришталик
Пропускання,  заломлення  світла
Скловидне  тіло
Пропускання,  заломлення  світла,  зберігає  форму  ока



«Допоміжний  апарат  ока» 

брови           повіки            вії              слізні  залози 



- брови  захищають  від  поту; 
- повіки  зволожують  око  під  час  моргання  (змикання  та  розмикання  повік),  захищають;
- вії  захищають   від  пилу,  сторонніх  предметів;
- слізні  залози  виробляють сльози,  які  зволожують,  очищають  і  дезінфікують  око.
Навіть  «найсуворіші»  люди  за  день  проливають  певну  кількість  сліз
– 1 мл.
 «Зорові  провідні  шляхи»
- зоровий  нерв   має  понад  мільйон  нервових  волокон;
- зоровий  нерв -  периферична  частина  зорових  шляхів.

 «Зорова  зона  кори  мозку»



Гра  «Поле  чудес»

1. світлосприймальною  оболонкою  ока  є     ( 8 букв)








                                                         С      і       т       к       і       в      к       а
2. чим вкрите  око  спереду                               ( 7 букв) 







                                                        Р      о       г        і       в      к     а
3. фоторецептори,  що  сприймають  колір     ( 8 букв)








                                                        К      о      л        б      о      ч      к      и
4. фоторецептори,  що  сприймають  світло    ( 7 букв)







                                                        П      а      л      и       ч      к     и
5. здатний  міняти  свою  кривизну                  ( 9 букв)









                                                        К      р      и      ш      т      а      л       и      к




1.Склера.   2. Рогівка.  3.Райдужка.  4.Кришталик.  5.Війчасте  тіло.  6.Сітківка.  7.Зоровий  нерв.



1.Слізна  залоза. 2.Вії. 3.Отвори  носослізних  каналів. 4.Сльозове  місце.  5.Носослізний  канал. 6.Носова  порожнина






         1. Рогівка.  2.Ціліарне  тіло.  3.Скловидне  тіло.  4. Кришталик

 Тестування  із   взаємоперевіркою
1. Де  знаходиться  зорова  зона?
а) тім′яна  частка;   б) скронева  частка;
в) потилична  частка;  г) лобова  частка.
2.Чим  вкрито  око  з  передньої  сторони?
а)  білкова  оболонка;
б)  райдужна  оболонка;
в)  судинна  оболонка;
г)   рогівка.
3. Яка  частина  очного  яблука  має  такі  ознаки:  прозора,  в  стані  колоїду,  безколірна:
а) рогівка;
б) кришталик;
в) скловидне  тіло;
г) сітківка.
4. В  якій  оболонці  ока  знаходиться  рецептори    у  вигляді  колбочок  і  паличок?
а)  білкова  оболонка;
б)  райдужна  оболонка;
в)  судинна  оболонка;
г)  сітківка.

5. Здатність  ока  бачити  предмети,  розташовані  на  різній  відстані  від  ока  називається:
а) акомодація;
б) адаптація;
в) дальтонізм.
6. Перетворення  світлової  енергії  на  електричну  відбувається  у:
а) фоторецепторах;
б) кришталику;
в) зіниці.
7.  У  людини  зір:
а)  монокулярний;
б) бінокулярний.
 Правильні  відповіді:  1-в, 2-г, 3-в, 4-г, 5-а, 6-а, 7-б.                                         
     Багато  інформації  ви  одержали  сьогодні  завдяки  своїм  очам.  Вони  трохи  втомилися.  Дамо  їм  відпочити.  Погляньте  куди-небудь  у  далечінь,  за  вікно.  Заплющіть  очі  на  секунду.  Відкрийте,  і  знову  подивіться  вдалечінь.  Запам’ятайте   цю  вправу  і  робіть  її  після  роботи  на  комп’ютері,  після  довгого  читання  або  перегляду  телевізора.

Загадки.
1.  Були  собі  два  брати  й  обидва  Кіндрати,  через  дорогу  живуть  і  один   одного  не  бачать  (Очі).
2.Солоне,  а  не  сіль,  біжить,  а  не  річка,  блищить,  а  не  золото,  коли  б  угадати,  то  менш  його  знати  (Сльози).
3. Круглі  озерця, що  ніколи  не  замерзають (Очі).

 Бережіть  очі!



Домашнє  завдання
Вивчити  § 42,  повторити  § 24, підготувати  повідомлення  про  порушення  зору.


Завдання для контролю знаньhttps://naurok.com.ua/test/start/2106

02 квітня  

 Хімія
Тема уроку: Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура.
1.                Розподіліть речовини на 2 групи. Які особливості речовин ви для цього використовували?
MgO2BaOCFeSO4CuOH2CO3NaOHAlH2Fe2O3.
2.                Що таке прості речовини?
3.                Як класифікують прості речовини?
4.                Що таке складні речовини?
5.                З якими складними речовинами ви зустрічались раніше?
6.                Які речовини називають оксидами?
На дворі весна. Наш організм для підвищення імунітету потребує вітаміну С, тобто аскорбінової кислоти, що міститься у цитрусових, шипшині,смородині. В морозну погоду необхідно у свій раціон включити калорійні продукти такі як: м’ясо, рибу, різноманітні супи і бульйони, але не забувайте до них додати натрій хлориду. Не зловживайте газовими напоями, тому що вони негативно діють на зубну емаль і шлунок… Напевно ви здогадались, що згадані мною сполуки належать до … основних класів неорганічних сполук.
- Складних чи простих речовин більше в природі? (Складних, тому що вони складаються з атомів кількох хімічних елементів, при однаковому якісному складі можуть мати різний кількісний).
Як дати назви складним речовинам? Як правильно скласти їх формули?
Класифікація неорганічних сполук.
У природі налічується понад п’ять мільйонів неорганічних сполук. Щоб простіше було їх вивчати й досліджувати, речовини розподіляють за різними ознаками на класи.
Клас сполук – група речовин, що об’єднані за певною спільною ознакою.
Неорганічні сполуки – це сполуки, які утворюються всіма хімічними елементами (крім більшості органічних сполук Карбону). За хімічним складом неорганічні речовини поділяються на прості та складніПрості речовини (утворені атомами одного хімічного елемента) за хімічними властивостями поділяються на метали та неметалиСкладні речовини (утворені атомами різних хімічних елементів) за складом та хімічними властивостями поділяються на оксиди, основи, кислоти та солі.
У 7 класі ви вже ознайомилися з оксидами. У 8 класі ви поглибите свої знання про ці класи, а також ознайомитеся з детальною класифікацією неорганічних сполук.
Поняття про оксиди, їх склад і номенклатуру.
Оксиди – складні речовини або бінарні сполуки, які складаються з двох хімічних елементів один з яких є Оксиген з валентністю ІІ.
Серед оксидів виділяють солетворні та несолетворні оксиди.
Робота із підручником.
Солетворні оксиди – оксиди, яким відповідають основні або кислотні сполуки. Солетворні оксиди поділяють на такі групи:
кислотні оксиди – оксиди, гідрати яких є кислотами. До цієї групи належать більшість оксидів неметалічних елементів та оксиди металічних елементів зі ступенем окиснення, більшим ніж +3, наприклад: SO3, CO2, NO2, CrO3, Mn2O7. Кислотні оксиди називають ангідридами кислот, тобто «безводними кислотами»;
 основні оксиди – оксиди, гідрати яких є основами. До цієї групи належать оксиди металічних елементів зі ступенем окиснення, не більшим ніж +3, наприклад: CaONa2OMgOBaOFeO;
амфотерні оксиди – оксиди, що виявляють властивості як кислотних, так і основних оксидів. До них належать: BeOZnOAl2O3, Fe2O3, Cr2O3.
Несолетворні оксиди – оксиди, яким не відповідає ані кислота, ані основа. До них належать: NO, N2O, CO, SiO.
Загальна формула оксидів – ExOy.
Назви оксидів складають так:
Для елементів зі сталою валентністю:
Назва елемента + слово «оксид»
Наприклад: Na2O – натрій оксид, CaO – кальцій оксид.
Для елементів зі змінною валентністю:

Наприклад: CO – карбон (ІІ) оксид, SO2 – сульфур (ІV) оксид.
Поняття про кислоти, їх склад і номенклатуру.
Кислоти – складні речовини, що містять атоми Гідрогену, які можуть заміщатися атомами металічних елементів, та кислотні залишки.
У формулах кислот на першому місці пишуть символ Гідрогену, а інші символи позначають склад кислотного залишку.
Загальна формула кислот – НК.
Назви кислот складають так:
Нn + кислотний залишок, наприклад: H2 SO4, H NO3.
Кислоти
Назва кислот за сучасною номенклатурою
Традиційна назва кислот
Формула
Кислотний залишок
Нітратна
Азотна
HNO3
NO-3
Силікатна
Кремнієва
H2SiO3
SiO2-3
Сульфатна
Сірчана
H2SO4
SO2-4
Сульфітна
Сірчиста
H2SO3
SO2-3
Сульфідна
Сірководнева
H2S
S2-
Карбонатна
Вугільна
H2CO3
CO2-3
Ортофосфатна
Фосфорна
H3PO4
PO3-4
Хлоридна
Соляна
HCl
Cl-


Поняття про основи, їх склад і номенклатуру.
Основи (гідроксиди) – складні речовини, що містять атоми металічного елемента (Ме) та одну або декілька гідроксогруп (ОН).
Загальна формула основ – Ме(ОН)х.
Назви основ складають так:
Для елементів зі сталою валентністю:
Назва елемента + слово «гідроксид»
Наприклад: Ca(OH) – кальцій гідроксид, NaOH – натрій гідроксид.
Для елементів зі змінною валентністю:

Наприклад: Fe(OH) – ферум (ІІ) гідроксид, Cu(OH) – купрум (ІІ) гідроксид.
Серед основ виділяють дві групи: луги (розчинні гідроксиди) та нерозчинні гідроксиди. Розчинність гідроксидів можна визначити за таблицею розчинності. Наприклад, основа NaOH, що складається з катіонів Na+ та аніонів OH-, є розчинною.
Робота з таблицею розчинності.
Поняття про солі, їх склад і номенклатуру.
Солі – складні речовини, що містять йони металічних елементів та кислотні залишки.
У формулах солей на першому місці пишуть символ металічного елемента, а потім – кислотний залишок.
Металічний елемент + кислотний залишок, наприклад Ba SO4, Ca Cl2.
Загальна формула солей – МеК.
Назви солей складають так:
Для елементів зі сталою валентністю:
Назва елемента + назва кислотного залишку
Наприклад: K2SO3 – калій сульфат, CaCO3 – кальцій карбонат.
Для елементів зі змінною валентністю:

Наприклад: FeSO4 – ферум (ІІ) сульфат, CuCl2 – купрум (ІІ) хлорид.

1. Розподілити речовини за класами: HClCu(NO3)2Mg(OH)2H2SO4FeOZnSNaOHAlCl3BaCO3K2OCr2(SO4)3Co(OH)3NiBr2. Дати назви речовинам.
2. Серед запропонованих формул виберіть формули оксидів, кислот, основ, солей та запишіть їх у відповідний стовпчик таблиці:
MnO2, H2SO4, NaOH, Ca(OH)2, CuSO4, N2O5, HNO3, Al2(SO4)3:
Оксиди
Кислоти
Основи
Солі





3. Установіть відповідність між назвою та формулою оксиду.
Назва оксиду
Формула оксиду
а) Кальцій оксид
1) CO
б) Карбон (IV) оксид
2) CaO
в) Карбон (ІІ) оксид
3) CO2
г) Нітроген (І) оксид
4) N2O
д) Натрій оксид
5) Na2O
е) Калій оксид
6) K2O

9. У формулах кислот на першому місці записаний символ: а) Оксигену; б) Гідрогену; в) Сульфуру; г) Карбону.
10. Речовини формули яких NO2, Fe2O3, Na2O, називають: а) солями; б) кислотами; в) основами; г) оксидами.




Домашнє завдання:
Прочитати параграф 28 у підручнику,  виконати вправи №№4, 10 ст.152-153 (в робочих зошитах)
Виконати тести для контролю

Законспектуйте в зошит.
      Номенклатура неорганічних речовин
Оксиди
Для того щоб дати назву оксидам, треба до назви першого елемента в речовині (якщо має змінну валентність, то вказати) додати слово «оксид».
Наприклад: MgO  магній оксид; SO3  сульфур(IV) оксид.
Кислоти
Назва кислот за сучасною номенклатурою
Формула
Традиційна назва
Назва кислотного залишку
Формула кислотного залишку
Бромідна
HBr
бромоводнева
Бромід
Br
Карбонатна
H2CO3
вугільна
Карбонат
CO32
Нітратна
HNO3
азотна
Нітрат
NO3
Силікатна
H2SiO3
кремнієва
Силікат
SiO32
Сульфатна
H2SO4
сірчана
Сульфат
SO42
Сульфітна
H2SO3
сірчиста
Сульфіт
SO32
Сульфідна
H2S
сірководнева
Сульфід
S
Ортофосфатна
H3PO4
фосфорна,
ортофосфорна
Ортофосфат
PO43
Хлоридна
HCl
хлороводнева,
соляна
Хлорид
Cl
Основи
Для того щоб дати назву основам, треба до назви металічного елемента в речовин (якщо має змінну валентність, то вказати) додати слово «гідроксид». Наприклад: NaOH – натрій гідроксид, Fe(ОН)3 – ферум (ІІІ) гідроксид.
Солі
Назви солей складаються із двох слів: перше слово – назва металічного елемента (у називному відмінку), друге – назва кислотного залишку.
Наприклад: KBr – калій бромід, Na2CO– натрій нітрат.



01 квітня  2020 р.
 Біологія
ДОБРОГО ДНЯ!

ТЕМА: Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.


 Ви навчитеся   називати  основні сенсорні системи, складові частини аналізатора; характеризувати особливості будови сенсорних систем,  роль сенсорних систем у забезпеченні зв’язку організму із зовнішнім середовищем.
ПОВТОРИМО
1. Функціональною одиницею нервової системи є нефрон (-).
2. Рухові нейрони передають збудження до робочих органів (+).
3. Сіра речовина головного мозку утворена аксонами (_-) .
4. До периферичної НС входить 12 пар спинномозкових нервів та 31 пара черепномозкових нервів (-).
5. У корі головного мозку виділяють такі частки: лобова, потилична, скронева, тім’яна (+).
 6. Зорова зона міститься у тім’яній частці кори головного мозку (-).
7. Скронева частка містить слухові та смакові центри (-)
8. Центри шкірно –м’язової чутливості розташовані у тім’яній частці кори (-)
9. Мозочок –відділ головного мозку , що відповідає за низку безумовних рефлексів, зокрема, дихання, ковтання, чхання, слиновиділення(-)
Розминка
v Який орган, яким ви відчуваєте холод, жорсткість, форму.
v Доторкніться руками до органа, яким ви відчуваєте запах парфумів.
v Помасажуйте руками орган, за допомогою якого ви бачите мене.
v Доторкніться до органу, який дозволяє вам чути
Пудсумуйте: Що це за органи? (органи чуття)

Яке значення органів чуття у житті людини? .
Природа обдарувала людину здатністю сприймати різноманітні подразники навколишнього та внутрішнього середовищ: запахи, звуки, кольори, світло, температуру. Завдяки цьому ми можемо сприймати і відчувати явища, які відбуваються в довкіллі чи у власному організмі й  відповідно на них реагувати.
Відбувається це завдяки особливим структурам, які в 1909 році рос. Фізіолог Іван Павлов назвав аналізаторами, або сенсорними системами. 
Завдання уроку:
  • розкрити поняття про сенсорні системи;
  • ознайомити учнів із різноманітністю сенсорних систем;
  • розкрити значення сенсорних систем для організму людини;
  • ознайомити із відділами аналізаторів та розкрити їх роль у сприйнятті та переробці інформації.
Система чутливих нервових утворень, які сприймають і аналізують певний вид подразнень, що діють на людину, називається сенсорною системою
Функція периферичної ланки сенсорної системи- сприйняття подразнення та перетворення її на нервовий імпульс.
Функція провідникової ланки- проведення нервових імпульсів до чутливих зон кори головного мозку.
Функція центральної ланки – аналіз інформації та формування відповіді на подразник
Властивості аналізаторів :
Ø Адаптація – здатність пристосовуватись до сили подразника.(Цокання годинника, звикання до одягу, запаху)
Ø Спеціалізація – здатність реагувати лише на певний вид подразника
Ø    Тренування (вправляння)- майже усі сенсорні системи (крім больової) під дією тривалих вправ здатні підвищувати свої можливості (слух у музикантів, відчуття кольору у художників). Аналізаторні функції можна тренувати, як м’язи. Наприклад:
·        Шліфувальник розрізняє просвіт у 0,002 мм.
·        Сталевар через сині окуляри помічає найтонші відтінки розплавленого металу,
·        ткаля визначає на слух коли закінчується нитка у човнику верстата.
·        Лікар по шумах у серці і жорсткому диханню ставить діагноз.
·        Мукомел на дотик визначає сорт борошна.
Які, на вашу думку, в роботі вчителя  добре розвинені аналізаторні функції?
Ø Взаємодія – одночасна дія кількох аналізаторів при підвищені інтенсивності лише одного ( яскраве освітлення загострює слух, покращує смакові властивості)
Ø Компенсаторність – властивість розширювати можливості аналізаторів, якщо порушений один з них. (Сліпі люди мають сильне відчуття дотику,  краще розвинений слух)
Чи відомі вам люди з такими можливостями?




9. Домашнє завдання.  
ВИКОНАТИ ТЕСТИ 



Немає коментарів:

Дописати коментар