08 квітня 2020
Хімія
Тема: Виготовлення розчинів. Розрахункові задачі. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині.
Працюючи з розчинами, важливо знати, скільки розчиненої речовини міститься в них, знати кількісний склад розчинів, бо в медицині, наприклад, в залежності від кількості речовини розчини можуть бути шкідливими або корисними.
Сьогодні на уроці ми розглянемо різні типи задач на розчини.
В процесі вивчення матеріалу 7 класу, ми з вами вже вивчали поняття масова частка елемента у сполуці. Тому пригадаємо, як вона позначається.
Загадка. Не горить, а гасити доводиться (вапно). Обчисліть масові частки хімічних елементів у CaO (кальцій оксиді).
Розв’язання
w(E)= n*Ar(E)*100%/Mr (речовини);
Mr(CaO) = 56 ;
w(O)=28,6% ; w(Ca)=71,4%.
Відповідь: w(O)=28,6% ; w(Ca)=71,4%
Загадка. Що таке: пливе і ллється
Часом на камінь дереться
Як немає – все всихає
Звір і птаха помирає. (вода).
Обчисліть масові частки хімічних елементів у Н2O (гідроген оксиді).
Розв’язання
w(E)= n*Ar(E)*100%/Mr (речовини);
Mr(Н2O) = 18 ;
w(O)=88,9% ; w(Н)=11,1%.
Відповідь: w(O)=88,9% ; w(Н)=11,1%
Як часто у житті ми використовуємо розчини?
Для приготування розчинів важливо знати, яка маса розчиненої речовини має в них міститися, тобто кількісний склад розчину, який кількісно виражається концентрацією. Концентрація показує відношення маси або кількості розчиненої речовини до маси або об’єму розчину (розчинника).
На уроках математики ви вчилися визначати частину від цілого. Ми вже з вами повторили, як визначати масову частку елемента в складній речовині.
Отже, якщо дається якась система і потрібно знайти частку одного із компонентів, то необхідно масу даного компонента поділити на масу всієї системи.
Використовуючи розчини, дуже важливо знати, скільки розчиненої речовини міститься в даному розчині.
Відношення маси розчиненої речовини до загальної маси розчину називають масовою часткою розчиненої речовини. Масову частку позначають грецькою літерою w (омега) і виражається в частках від одиниці або у відсотках.
т розчиненої речовини
w (реч)=--------- ---------------__(у частках від одиниці)___
т розчину
т розчиненої речовини * 100%
w (реч)=--------- ----------------------__(у відсотках)___
т розчину
Розчин складається з розчинника та розчиненої речовини. Щоб визначити масу розчину, необхідно до маси розчиненої речовини додати масу розчинника.
т(р-ну)=т(реч.)+т(р-ка)
Тоді: т розчиненої речовини * 100%
w (реч)=--------- ----------------------__(у відсотках)___
т(реч.)+т(р-ка)
Густина дорівнює відношенню маси речовини до об ’єму:
р=т/v
Це ж правило застосовується для визначення густини розчину.
При практичному приготуванні рідких розчинів визначати масу води чи іншого розчинника в рідкому стані незручно, тому краще відміряти об’єм рідини за допомогою мірного циліндра. Для цього визначають об’єм розчинника чи розчину за формулою:
т (р-ну)
V (р-ну)=---------------_____
р (р-ну)
Густина води дорівнює 1 г/мл, р (Н20) = 1 г/мл.
Розв’язання т(цукру) =30*100/100=30г.
Приклад 2. Є два розчини хлориду натрію масою по 100 г кожний. У першому міститься хлорид натрію масою 5 г , у другому — масою 20 г .
Розв’язання
Масова частка солі в першому розчині дорівнює 5 г : 100 г = 0,05, або
5 %, а в другому — 20 г : 100 г = 0,20, або 20 %.
Якщо масова частка розчиненої речовини (наприклад, сірчаної кислоти) у воді дорівнює 10 %, це означає, що у водному розчині сірчаної кислоти масою 100 г міститься 10 г сірчаної кислоти і вода масою 90 г (100 г—10 г=90 г).
Приклад 3. Як приготувати 6-процентний розчин хлориду натрію (кухонної солі), якщо маса розчину повинна бути 250 г ?
Розв’язання
Спочатку визначаємо масу солі: 250 г • 0,06= 15 г .
Потім обчислюємо масу води: 250 г—15 г = 235 г . Отже, щоб приготувати 6-процентний розчин масою 250 г , треба взяти хлорид натрію масою 15 г і воду об’ємом 235 мл, якщо прийняти густину води за 1 г/мл. Для цього відважують на терезах 15 г хлориду натрію і відмірюють мензуркою 235 мл дистильованої води. Воду вливають у стакан з сіллю і перемішують до повного розчинення солі.
Розрахуйте масову частку солі, якщо для приготування 200 г розчину взяли кухонну сіль масою 15 г .
Розв’язання
т розчиненої речовини * 100%
w (реч)=--------- ----------------------__(у відсотках)___
т розчину
w (реч)=15*100/200=7,5%.
Відповідь. Масова частка солі становить 7,5%.
Ця речовина безбарвна. Під час першої світової війни виготовляли грілки для зігрівання поранених солдат при транспортуванні за таким рецептом: «Візьміть 1 кг залізних ошурків та 2 ложки цієї речовини». Це її називають сестрою Гримучого газу і дочкою короля Окса. Це про цю речовину співають в пісні, що вона греблю рве (вода).
Для підживлення капусти використовують 3%-ий розчин калій хлориду. Скільки води та солі необхідно для приготування 500 г такого розчину?
Розв’язання
т розчиненої речовини * 100%
w (реч)=--------- ----------------------__(у відсотках)___
т розчину
т розчиненої речовини= w (реч)* т розчину/100
т(солі)=3*500/100=15 г
т(р-ну)=т(реч.)+т(р-ка)
т(води)=т(розчину)-т(розчиненої речовини)
т(води)=500-15=485 г
Відповідь. Для приготування 500 г такого розчину необхідно 15 г калій хлориду та 485 г води.
Як називається газ, який бере участь у процесі фотосинтезу? (вуглекислий). Що таке процес фотосинтезу? Обчисліть масові частки хімічних елементів у СО2 (карбон (IV) оксиді).
Розв’язання
w(E)= n*Ar(E)*100%/Mr (речовини);
Mr(СО2) = 44 ;
w(O)=72,7% ; w(С)=27,3%.
Відповідь: w(O)=72,7% ; w(С)=27,3%.
Обчисліть масову частку розчиненої речовини в розчині масою 180 г , якщо для його приготування витратили сіль масою 9 г .
Розв’язання
т розчиненої речовини * 100%
w (реч)=--------- ----------------------__(у відсотках)___
т розчину
w (реч)=9*100/180=5%.
Відповідь. Масова частка розчиненої речовини в розчині становить 5%.
Яку масу натрій хлориду та води потрібно взяти для приготування розчину масою 800 г із масовою часткою розчиненої речовини 5%.
Розв’язання
т розчиненої речовини * 100%
w (реч)=--------- ----------------------__(у відсотках)___
т розчину
т розчиненої речовини= w (реч)* т розчину/100
т(солі)=5*800/100=40 г
т(р-ну)=т(реч.)+т(р-ка)
т(води)=т(розчину)-т(розчиненої речовини)
т(води)=800-40=760 г
Відповідь. Для приготування 800 г такого розчину необхідно 40 г натрій хлориду та 760 г води.
1) Що таке розчин? Які компоненти він містить? (Розчин – це однорідна (гомогенна) система змінного складу, яка містить розчинену речовину, розчинник і продукти їх взаємодії).
2) Що таке розчинник? (Розчинник – компонент розчину, що перебуває у тому самому агрегатному стані, що й розчин).
3) Як позначається масова частка розчиненої речовини? (W).
4) У чому виражається масова частка? (У відсотках).
5) Що таке насичений розчин?( Наси́чений ро́зчин — розчин, в якому розчинена речовина за даних умов досягла максимальної концентрації і більше не розчиняється.)
6) Що таке ненасичений розчин?( Ненасичений розчин – це розчин, у якому при даній температурі речовина ще може розчинятися.)
7) Що таке розбавлений розчин? (Розбавлений розчин - це розчин з малою концентрацією розчиненої речовини (далекий від насичення)
8) Що таке концентрований розчин?( Концентрований розчин - це розчин з великою кількістю розчиненої речовини в одиниці об'єму розчину або розчинника.)
1) У 185 г води розчинили 45 г цукру. Яка маса розчину? (185+45)
2) У 250 г води розчинили 75 г кухонної солі. Яка маса розчину?(250+75)
3) У 200 г води розчинили 43 г цукру та 7 г кави. Яка маса напою?(200+43+7)
4) У 220 г спирту розчинили 10 г кристалічного йоду. Яка маса розчину?(220+10)
Табличний спосіб розв’язування задач.
№ з/п
|
m (розч.), г
|
m (розч. реч.), г
|
m (H2O), г
|
W, %
|
1
|
200
|
20
|
180
|
10
|
2
|
250
|
50
|
200
|
20
|
3
|
150
|
50
|
100
|
33
|
4
|
120
|
6
|
112
|
5
|
Домашнє завдання .
Розв’язати задачі. В робочих зошитах (для перевірки пишемо лише відповіді)
1. У воді масою 240 г розчинили цукор масою 80 г. Яка масова частка цукру в розчині?
2. Чому дорівнює маса калій хлориду KCl у розчині масою 320 г, з масовою часткою розчиненої речовини 3%.
3. Яка маса солі і води потрібна для приготування розчину масою 250 г з масовою часткою солі 10%.
4. Знайдіть масу розчину, якщо маса солі в ньому складає 45 г, а масова частка солі дорівнює 18%
5. Скільки глюкози і води треба взяти, щоб виготовити розчин об`ємом 100 мл з масовою часткою глюкози 40%. Якщо ми знаємо, що густина
Виконати тести
07 квітня 2020
Біологія
Тема:Тема: Контрольна робота з теми «Процеси життєдіяльності тварин».
учня 7 класу
.........
07 квітня
Завдання переписуємо повністю.
Контрольна робота №2 " Процеси життєдіяльності тварин"
І –ІІ рівень
(1 правильна відповідь)
1. Подвійне дихання властиве:
а)птахам; б)плазунам; в)земноводним; г)ссавцям;
2. Вкажіть,як називаються організми, що живляться готовими оргнічними речовинами:
а)гермафродити; б)автотрофні; в)гетеротрофні; г)найпротіші.
3. Вкажіть тварину, у якої чотирикамерне серце:а)страус;
б)ящірка прудка; в)квакша звичайна; г)акула катран.
4. Зазначте систему органів тварин, яка складаєтьсзі скелета та скелетних м'язів:
а)видільна; б)транспортна; в)опорно - рухова; г)ендокринна.
5. Зовнішній скелет є у представників:а)комах; б)черепах; в)кишковопорожнинних; г)кісткових риб.
(декілька правильних відповідей)
6. До травної системи входять такі органи:а)стравохід;б)трахея;в)печінка;г)нирки.
7. Скелет передніх кінцівок складається з кісток:а)ключиці; б)плечової кістки; в)кисть; г)лопатка
8. В індивідуальному розвитку тварин розрізняють такі періоди:а)ембріональний; б)прямий;
в)непрямий;г)постембріональний.
9. Вкажіть групи тварин, яким властива вузлова нервова система:
а)черви; б)кишковопорожнинні;в)членистоногі; г)молюски;д)ссавці
10. Ектодерма - зовнішній зродковий шар, який у тварин утворює такі тканини та органи:
а)травна система;б)епітелій шкіри;в)кров; г)зубна емаль; д)нервова система. е)хрящі.
11. Вкажіть стадії непрямого розвитку з неповним перетворенням:а)яйце;б)личинка;в)лялечка; г)імаго.
12. Період індивідуального розвитку від народження до смерті називають:а)онтогенез; б)ембріональний період; в)післязародковий період.
ІІІ –ІV рівень
13. Встановіть відповідність між групами тварини та органами виділення
1.Комахи а. Метанефридії
2.Черви б.Тулубові нирки
3.Риби в. Тазові нирки
4.Птахи г. Мальпігієві судини
1.Комахи а. Метанефридії
2.Черви б.Тулубові нирки
3.Риби в. Тазові нирки
4.Птахи г. Мальпігієві судини
14.Дайте визначення:
1. Сперматозоїд –
2. Кров –
3. Незамкнена кровоносна система –
4. Гетеротрофи
01 квітня 2020
Біологія
Тема: Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя у тварин. Лабораторне дослідження №4 «Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб)»
Невідомо хто, коли, але хтось сказав слова, які передаються із покоління в покоління: «Немагайтеся кожного дня знайти якийсь позитивний початок, так як від твого настрою залежать твої успіхи, а можливо, і невдачі».
Є на Землі істоти, які бачили життя протягом майже трьох століть...
- Прочитайте вислів. Скажіть, чи може тварина існувати на Землі більше ніж 200 років. Якщо такі існують, то, як ви гадаєте, це представники безхребетних чи хребетних?
Гра «Так — ні» або «Встав слово».
1. Для ссавців характерний прямий розвиток.
2. Однією зі стадій розвитку жуків є лялечка.
3. Розвиток річкового окуня відбувається без перетворення.
4. Для плазунів характерний непрямий розвиток.
5. Однією зі стадій розвитку клопів є личинка.
6. На стадії лялечки відбувається докорінна перебудова організації тіла тварини.
7. У метелика личинка зовсім не схожа на дорослу особину.
8. Коралові поліпи нестатево розмножуються шляхом _____.
9. Гусінь і метелик живляться _____ їжею.
10. До гермафродитів належить більшість _____.
11. Відновлення втрачених частин організму або цілого організму з частини називається _________.
12. У більшості риб запліднення _____.
Відповіді:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
так
|
так
|
так
|
ні
|
так
|
так
|
так
|
брунькування
|
різною
|
червів
|
регенерація
|
зовнішнє
|
На які етапи ділиться індивідуальний розвиток організмів? (Ембріональний та постембріональний або післязародковий).
Отже, сьогодні на уроці перед нами стоять такі завдання:
1. Ознайомитися з періодами та тривалість життя тварин.
2. З”ясувати скільки можуть жити тварини.
3. Ознайомитися з тваринами довгожителями.
4. Навчитися визначати вік молюсків та кісткових риб.
Післязародковий розвиток тварин — це період життя, який починається після народження або виходу з оболонок, що вкривають зародок, і триває до смерті. За цей час організм росте, набуває здатності до розмноження (зріє), старіє та вмирає. У деяких тварин загибель настає майже одразу після розмноження. У них є два періоди постембріонального розвитку: передрепродуктивний (організми ще статево недозрілі) та репродуктивний (коли набувають здатності до статевого розмноження). В інших (більшість хребетних тварин, річковий рак, деякі комахи, павукоподібні, молюски) репродуктивний період триває досить довго. Після нього смерть настає не відразу, а через деякий час (від кількох днів у комах до кількох років і десятків років у великих ссавців). Він має назву періоду старіння, коли поступово знижується рівень обміну речовин та настають необоротні зміни в організмі, які зрештою призводять до смерті.
— Чи можна визначити вік тварин?
Дуже складно точно встановити вік тварин, що живуть у природних умовах. Проте тривалість життя можна встановити за кількістю річних кілець, що подібні до тих, які є на зрубі дерева. Такі кільця можна знайти на лусці риб, на панцирах плазунів (наприклад, черепах), на мушлях двостулкових молюсків та на зубах кашалотів.
Тривалість життя організмів визначається періодом часу від їх народження до смерті. У різних видів організмів тривалість життя дуже різна, наприклад від кількох годин (так, коловертки живуть 50–60 годин) до десятків років. Найбільшу тривалість життя серед комах мають королеви термітів, які відкладають величезну кількість яєць і живуть 50 років.
- Кожному з вас було попереднє завдання вдома знайти інформацію про тривалість життя різних тварин. Отже, зараз настав час перевірити, як ви впоралися з цим завданням. Я буду називати тварину, а ви говоритимете скільки може прожити дана тварина. (Показ фото на слайдах)
Лев – до 30-35, ведмідь – до 40-50, вовк і лисиця – до 15-20, рись – до 20-25, тхір – до 16, їжак – до 10, борсук – до 16 років. Заєць-русак – до 12, дикий кріль – до 5-7, кріль свійський – до 10, білка – до 12, бобер – до 50, видра – до 15, миші і пацюки – до 4-6 років. Сова живе до 60-70 років, орел – до 60-80 років; лебеді живуть до 100, грифи – до 117, соколи – до 162, лелеки – до 70 років, журавель – до 40- 50 років, зозуля – до 50 років , голуб – до 40- 50 років, страуси – до 35, качка крижень – до 20 років, ластівки – до 9 років. Свійські індики живуть до 30 років, кури – 15-20 років, гуси свійські – до 80 років. Слонова черепаха живе до 150, а інші види – до 200 років, крокодил – до 100 років. Амфібії, зокрема жаба, живуть до 36 років. Раки – до 20 років. Земляні (дощові) черв’яки живуть до 10 років. Викликає подив тривалість життя і деяких комах. Якщо, наприклад, одноденки живуть від одного дня до неділі, то самки мурах живуть до 12 років, цикад – до 17 років. Матки бджіл живуть 3-5 роки, а робочі бджоли влітку живуть 1-2, а восени, взимку, весною – 7-8 місяців.
- Як ви вважаете, як можна визначити приблизний вік самця жука-олень? (За відгалуженнями на рогах.)
- А зараз ми ознайомимося з тваринами довгожителями нашої планети. Хоча точний вік їх життя є спірним, але вчені називають приблизну кількість років їх існування.
1. Вид медуз під назвою Turritopsis nutricula не володіє особливою зовнішністю. Довжина новонароджених становить 1 міліметр, і народжуються вони з вісьмома щупальцями, в той час як у дорослих особин налічується 90 щупалець і довжина їхнього тіла складає 4,5 міліметра. Ці маленькі медузи були спочатку родом з Карибського басейну, але тепер їх можна знайти по всьому світу. Їх робить унікальними не тільки серед медуз, але і серед усіх живих істот те, що вони можуть повертатися в підлітковий вік. Ці медузи народжуються і ростуть як будь-яка інше тварина, але коли вони досягають певного віку, вони можуть повернутися назад до стадії поліпа і почати дорослішати заново. У людському еквіваленті це було б, приблизно, якщо б 50-річний чоловік повернувся до стану немовляти. Це означає, що ці медузи потенційно безсмертні.
2. Червоні морські їжаки. Ці цікаві живі істоти мешкають виключно в Тихому Океані, як правило, на західному узбережжі Північної Америки. Червоні морські їжаки живуть на глибині близько дев'яноста метрів і намагаються уникати неспокійних місць, де спостерігається часте хвилеутворення. Вони прикріплюються до дна і здобувають свою їжу з води шляхом фільтрації. Таким ось чином червоні морські їжаки живуть протягом декількох століть. Життя червоного морського їжака, можливо, і нуднувате, але ніяк не коротке. Вчені стверджують, що червоні морські їжаки практично безсмертні. Вони можуть гинути від хвороб, або через хижаків, але ознак старіння у них не виникає. Червоний морський їжак існує на нашій планеті вже 450 мільйонів років, і є найбільшим зі всіх морських їжаків. Він може досягати 25 сантиметрів в діаметрі. Зазвичай вони залишаються на одному і тому ж місці, тому вони покриті захисними шипами. Вони не часто доживають до 30 років, але якщо їм це таки вдається, то вони можуть дожити більш ніж до 200 років.
3. Губки. Багато людей навіть не розуміють, що губки насправді є тваринами. Природно, губки не дуже рухливі істоти, а деякі з них рухаються менше, ніж на 1 міліметр в день, тому не дивно, що вони ростуть дуже і дуже повільно, як і багато інших тварин з цього списку. Саме повільне зростання забезпечує їм довголіття. У світі існує від п’яти до десяти тисяч видів губок, і більшість з них живуть від 3 місяців до 20 років. Однак антарктична губка живе набагато довше, і один із знайдених вченими зразків прожив довге життя, а саме 1550 років.
4. Європейська перлинниця. За підрахунками, приблизно 90 відсотків популяції європейської перлинниці мешкає навколо Скандинавії. Вони вважаються дуже витривалими істотами, які можуть адаптуватися до змін в своєму середовищі досить легко. Їм не страшна зміна клімату, а також геологічні, фізичні, біологічні чи навіть хімічні зміни. Однак, незважаючи на це їх популяція постійно знижується. Ті особини, які виживають, вважаються найсильнішими і найімовірніше, пережили не одну зміну екосистем, так як вік подібних особин складає більше 250 років, що робить їх, можливо, найстарішими істотами в Європі.
5. Arctica Islandica є молюском, який живе у водах Арктики. Як ви думаєте, скільки може прожити такий молюск? Сто років? Двісті? А може 300? Аналіз мушель кількох зразків цього молюска, зібраних біля узбережжя Ісландії, показав максимальний вік у більш ніж 400 років.
6. Океанічний венус є одним з видів молюсків, що мешкають в основному навколо узбережжя Шотландії. Як можна було припустити, вони мало рухаються, зариваються в пісок або мул, і використовують свої зябра, щоб фільтрувати їжу і кисень з води. Для того щоб їх не з’їли вони закопуються глибоко в морське дно, і живуть там протягом тривалих періодів часу, не потребуючи їжі або кисню. За останні кілька десятиліть океанські траулери призвели до того, що їх популяція знизилася приблизно на 50 відсотків, так як вони гинуть ще й від того, що пошкоджуються їх раковини, роблячи їх уразливими для хижаків. В результаті цього, все менша кількість океанічних Венус доживає до похилого віку. Ці молюски можуть дожити до 400 років, а вік найстаршого, виявленого екземпляра становив 500 років.
7. Коропи кой. Це досить дорога, штучно виведена порода коропів. В даний час в Японії існує багато різновидів кой, але за стандарт прийнято вважати лише чотирнадцять кольорових варіацій. Ціна однієї рибки може перевищувати не одну сотню доларів. Середній вік коропа кой не перевищує 50 років, що само по собі непогано. Але цього навіть поруч недостатньо, щоб потрапити в цей список. Однак короп кой по імені Ханако, який помер в 1977 році, був більш поважного віку 226 років, тобто він народився ще в 1751 році. Це означає, що він жив під час під час французької революції, пережив обидві світові війни, і так далі. Його вік був визначений шляхом підрахунку кілець на його лусці, так само, як при визначенні віку дерева.
8. Гатерія. Досить незвичайна істота, яка була вивчена через багато років після її виявлення в природі. Примітно те, що внутрішня будова гатерії дуже нагадує будову змії, крокодила, черепахи, риби і навіть мегалозавра, іхтіозавра і телеозавра, які давно вимерли. Складається враження, що природа хотіла створити щось грандіозне, але для цього їй не вистачило часу і з усіх складових елементів вона встигла створити лише ящірку. Ці рептилії є сучасниками динозаврів і живуть вони 100-200 років. Поширені на 13 невеликих скелястих островах в затоці Пленті. Раніше зустрічались по всій Новій Зеландії але були винищені завезеними хижаками.
9. Сухопутні черепахи знамениті тим, що вони можуть жити дуже довго. У середньому, здорова черепаха може дожити до 150 років, але все залежить від виду черепахи. Взяти, наприклад, черепаху Гаррієт. Ця галапагоська черепаха померла в червні 2006 року від серцевої недостатності. Практично все своє життя вона прожила в зоопарку. Найдивніше це те, що Гаррієт в Європу привіз сам Чарльз Дарвін. Вона померла у віці 175 років. А найстаріша черепаха, відома науці прожила більш ніж 150 років. Адвайта була домашньою твариною британського генерала Роберта Клайва до того, як вона потрапила в зоопарк в Калькутті, де вона і провела решту (130 років) свого життя. Вражає вже тільки те, що на момент її смерті, в зоопарку не працював ніхто з тих, хто працював у ньому, коли її тільки привезли. Черепаха померла через тріщини, що утворилася в її панцирі. Після її смерті вчені провели радіовуглецевий аналіз панцира і виявили, що її вік становив приблизно 250 років, хоча одні джерела вказують 255 років, а інші 257 років.
10. Гренландський кит є справжнім гігантом Північного Льодовитого океану. Примітно також те, що ці кити ще й довгожителі. Вчені спостерігають за китом, який вже прожив 211 років і невідомо, скільки ще проживе. Це є рекордом довгожительства серед хребетних тварин. Деякі вчені вважають, що гренландські кити можуть бути найстаршими ссавцями на Землі. Вважається, що один кит по імені Бада дожив до 211 років, але можливо йому насправді було не менше 245 років. Хоча більшість гренландських китів помирає у віці від 20 до 60 років, ще 4 виявлених гренландських китів були близькі за віком до Бада – за даними вчених їм було 91 рік, 135 років, 159 років і 172 роки. У цих китах в сукупності виявили 7 наконечників гарпунів, вік яких складав не менше століття.
Безліч зафіксованих рекордів, що свідчать про довголіття тварин, які утримувалися в неволі, є винятком з правил, оскільки максимальний вік тварин, що живуть на волі, із певних причин завжди є значно нижчим за цей показник. Тривалість життя тварин, що вирощуються в неволі, збільшується, оскільки тут вони захищені від ворогів, різних захворювань, нещасних випадків, завжди ситі. Тваринам, що живуть в неволі, також не загрожують погані погодні умови, які призводять до загибелі їхніх родичів в природному середовищі.
Тривалість життя тварин, що живуть на волі, менше, ніж вік тварин, що живуть в неволі. На волі гине велика кількість молодих особин, багато які з них вмирають, не досягнувши статевої зрілості. Статевозрілі особини живуть довше, смертність серед них значно нижча, ніж у молодих і недосвідчених тварин.
— Як ви гадаєте, що є визначальними факторами життя тварин?
Визначальними факторами життя тварин є кормова база, середовище життя, екологічне благополуччя і забезпеченість спокоєм та можливостями здійснення всіх фізіологічних процесів.
Тривалість життя тварин залежить від розмірів їхнього мозку й тіла, а також від частоти пульсу. Маленькі й дуже рухливі тварини живуть менше, ніж великі й повільні звіри. Наприклад, один день, прожитий білозубкою, дорівнює 50 дням життя слона.
Життя — це не миттєвість існування тієї чи іншої істоти. Це — минуле, сучасне і майбутнє. Існує декілька гіпотез пояснення тривалості життя тварин, проте загальна теорія відсутня.
Учені запропонували такі гіпотез обґрунтування тривалості життя.
1. Тривалість життя тварин прямо пропорційна тривалості їх періоду росту і розвитку.
2. Тривалість життя тварин перебуває в тісному зв’язку з розмірами і масою їх тіла. Масивні тварини живуть довше, ніж дрібні.
3. Тривалість життя організмів має зворотну залежність від їхньої плодючості. Чим вища плодючість тварин, тим меншою є тривалість їхнього життя.
4. Тривалість життя тварин пов’язана з ритмом і частотою дихання та серцебиття.
Тварини, які мають високий ритм і частоту дихання та серцебиття, живуть недовго.
5. Тривалість життя тварин залежить від типу харчування, наприклад травоїдні живуть довше за хижаків.
Лабораторне дослідження №4
Тема: Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
Мета: навчитися визначати вік тварин на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб.
Обладнання: мушлі двостулкових молюсків, зображення луски великих риб.
Хід дослідження
1. Розгляньте зображення луски різних видів риб та визначте вік тварини за річними кільцями. Візьміть зображення луски коропових риб у руки. За допомогою ручної лупи розгляньте кільцеві структури на лусці - річні кільця. Дослідіть річні кільця - вони мають темні і світлі смуги. Темні смуги - повільний ріст риби, а світлі - швидкий ріст. Рахуючи кільця попарно визначте вік риби, луску якої ви досліджуєте.
2. Розгляньте мушлі двостулкових молюсків та визначте вік тварини.
Візьміть до рук мушлю беззубки (перлівниці тощо). Поверніть роговим шаром до себе. На темному фоні знайдіть смуги річного приросту. За допомогою ручної лупи дослідіть кільця річного приросту, порахуйте їхню кількість. Визначте вік молюска.
3. За результатами дослідження сформулюйте висновок. Вкажіть як визначати вік тварин і поясніть чому. Для чого вміти визначати вік тварин?
«Поміркуйте».
— Люди, які виловлюють устриць, з неприязню ставляться до морських зірок, через те що вони знищують цих молюсків. Тому здавна морських зірок, які потрапляли в сітки, рибалки розривали на шматки і викидали за борт. Але після того як риболови дізналися про деякі особливості життєдіяльності морських зірок, вони почали кидати їх в окріп. Що рибалки дізналися про морських зірок?
(Морська зірка здатна до регенерації з будь-якого фрагмента тіла, який містить щупальце. Рибалки дізналися, що вони сприяють розмноженню цих тварин і почали кидати їх в окріп.)
- Як ви вважаєте, а скільки живе морська зірка? (Морські зірки можуть дожити до 30-35 років)
Домашнє завдання
Виконати вправи для контролю
Виконати вправи для контролю
01 квітня 2020
Хімія
Тема: Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини.
Сьогодні вивчаємо алгоритм розв’язування задач із розрахунків масової частки розчиненої речовини у розчині, маси розчиненої речовини.
Розгляньте розв’язки задач, ПЕРЕПЕШІТЬ у зошит.
Пригадайте формулу для обчислення масової частки елемента у складній речовині:
n – кількість атомів хімічного елемента (індекс); Ar(елемента) – відносна атомна маса елемента; Mr(речовини) – відносна молекулярна маса речовини (для речовин немолекулярної будови – відносна формульна маса). Масова частка (дубль – ве) є безрозмірною величиною або згідно наведених формул може вимірюватися у %.
Спробуйте по аналогії вивести формулу для обчислення масової частки розчиненої речовини у розчині:
m(речовини) – маса розчиненої речовини, вимірюється в г або кг; m(розчину) – маса розчину в г або кг.
Оскільки розчин складається з розчиненої речовини і води, то m(розчину) = m(речовини) + m(H2O)
У своїй повсякденній діяльності людина постійно використовує розчини для побутових потреб, у промисловості, сільському господарстві, медицині і т.п. Тому важливо вміти правильно готувати розчини, знаючи їх кількісні характеристики – масову частку розчиненої речовини, масу розчиненої речовини .
Для розрахунків будемо користуватися формулами:
1) основна формула:
w(реч.)=m(реч.)/m(р-ну);
2) з основної формули можна вивести наступні:
m(реч.)= w(реч.)* m(р-ну);
m(р-ну)= С(реч.)/ w(реч.);
3) що пам’ятаємо за густину води? (густина води прийнята за одиницю, тому маса води чисельно дорівнює її об’єму. Густина води становить 1г/мл, тому m(води)=1 г, а v(води)=1мл.)
1. Розв’язування задач.
Розв’яжіть задачі:
1. 25г солі заляли 100г води. Визначіть масову частку солі в утвореному розчині.
Дано:
m(солі)=25г
m(води)=100г
Знайти:
w(солі)-?
Розв’язок
1. Визначаємо масу розчину: m(р-ну)= m(води)+ m(солі)=100г+25г=125г
2. Визначаємо масову частку солі в утвореному розчині:
w(солі)=m(солі)/m(р-ну);
w(солі)=25г/125г=0,2 або 20%
Відповідь: масова частка солі в утвореному розчині становить 0,2 або 20%.
2. 15г цукру заляли 100мл води. Визначити масову частку розчиненої речовині в даному розчині.
Об’єм води чисельно дорівнює її масі, тому m(води)=100г.
m(р-ну)=100г+15г=115г;
w(цукру)=15г/115г=0,13 або 13%
Відповідь: 13%.
3. 7г певної речовини розчинили у 34г спирту. Визначіть масову частку розчиненої речовини в розчині.
m(р-ну)=7г+34г=41г;
w(речовину)=7г/41г=0,17 або 17%
Відповідь: 17%.
4. Приготували 40г розчину, де масова частка солі становить 10%. Скільки грам солі і який об’єм води в приготовленому розчині?
1. Визначаємо масу солі в розчині:
m(солі)= w(солі)* m(р-ну);
m(солі)=40г*0,1=4г.
2. Визначаємо масу води в розчині:
m(води)=40г-4г=36г; оскільки маса води чисельно дорівнює її об’єму, то V(води)=36мл.
Відповідь:4г солі і 36мл води.
5. Приготували 74г розчину, де масова частка солі становить 20%. Визначіть масу солі і води в розчині.
m(солі)= 74г*0,2=14,8г;
m(води)= 74г-14,8г=59,2г
Відповідь:14,8г солі і 59,2г води.
6. Приготували 100г розчину, де масова частка солі становить 15%. Визначіть масу солі і води в розчині.
m(солі)= 100г*0,15=15г;
m(води)= 100г-15г=85г
Відповідь:15г солі і 85г води.
7. Приготували 150г розчину, де води 120г. Визначіть масову частку розчиненої речовини в розчині.
1. Визначаємо масу солі в розчині:
m(солі)= m(р-ну)- m(води)=150г-120г=30г
2. Визначаємо масову частку розчиненої речовини в розчині:
w(солі)=m(солі)/m(р-ну);
w(солі)=30г/150г=0,2 або 20%
Відповідь: 20%
8. Приготували 220г розчину, де води 212г. Визначіть масову частку розчиненої речовини в розчині.
m(солі)= m(р-ну)- m(води)=220г-212г=8г
w(солі)=8г/220г=0,036 або 3,6%
Відповідь: 3,6%
9. Приготували 200г розчину, де цукру 5г. Визначіть масову частку води в розчині.
w(цукру)=m(цукру)/m(р-ну);
w(цукру)=5г/200г=0,025 або 2,5%
w(води)=100%-2,5%=97,%
Відповідь: 97,5%
10. 100г розчину, де солі 5% змішали з 70г розчину, де солі 10%. Визначіть масову частку солі в новоутвореному розчині.
Дано:
m1(р-ну)=100г
w1(солі)=5%=0,05
m2(р-ну)=70г
w2(солі)=10%=0,1
Знайти:
w3(солі)-?
Розв’язок
1. Визначаємо масу солі в першому розчині:
m1(солі)= w1(солі)* m1(р-ну);
m1(солі)= 100г*0,05=5г;
2. Визначаємо масу солі в другому розчині:
m2(солі)= w2(солі)* m2(р-ну);
m2(солі)= 70г*0,1=7г;
3. Визначаємо масу третього розчину:
m3(р-ну)= m1(р-ну)+ m2(р-ну)=100г+70г=170г;
4. Визначаємо масу розчиненої речовини в третьому розчині:
m3(солі)= m1(солі)+ m2(солі)=5г+7г=12г;
5. Визначаємо масову частку розчиненої речовини в третьому розчині:
w3(солі)= m3(солі)/m3(р-ну);
w3(солі)=12г/170г=0,07 або 7%
Відповідь: масова частка солі в новоутвореному розчині становить 7%.
11. До 40г розчину з масовою часткою розчиненої речовини 15% додали 80г розчину, де масова частка розчиненої речовини становить 20%. Обрахуйте масову частку розчиненої речовини в новоутвореному розчині.
m1(солі)= w1(солі)* m1(р-ну);
m1(солі)= 40г*0,15=6г;
m2(солі)= 80г*0,2=16г;
m3(солі)= m1(солі)+ m2(солі)=6г+16г=22г;
m3(р-ну)= m1(р-ну)+ m2(р-ну)=40г+80г=120г;
w3(солі)= m3(солі)/m3(р-ну);
w3(солі)=22г/120г=0,183 або 18,3%
Відповідь: 18,3%.
12. У 40г 20%-го розчину доляли ще 20мл води. Визначіть масову частку солі в новоутвореному розчині.
1. Визначаємо масу солі у вихідному розчині:
m(солі)= w(солі)* m(р-ну);
m(солі)= 40г*0,2=8г;
2. Визначаємо масу новоутвореного розчину:
m2(р-ну)= m(р-ну)+ m(води);
m(води)=20г, бо густина становить 1г/мл;
m2(р-ну)=40г+20г=60г;
3. Визначаємо масову частку розчиненої речовини в новоутвореному розчині:
w2(солі)= m(солі)/m2(р-ну);
w2(солі)= 8г/60г=0,133 або 13,3%
Відповідь: 13,3%.
Домашнє завдання.
Розв’яжіть задачі:
1. 25г солі заляли 100г води. Визначіть масову частку солі в утвореному розчині.
2. 15г цукру заляли 100мл води. Визначити масову частку розчиненої речовині в даному розчині.
Завдання для контролюhttps://naurok.com.ua/test/start/4008
31 березня
Хімія
Тема: Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина
В ході еволюції вода створила природу навколо нас, тваринний світ, та й саму людину: саме водне середовище (Світовий океан) могло забезпечити всі потреби до виникнення і розвитку життя. Вона стала тим «харчовим бульйоном», в якому 3,5 млрд. років назад при специфічних зовнішніх умовах зародилось життя на Землі.
Вода забезпечує життя на нашій планеті: найскладніші біохімічні реакції в клітинах тваринних і рослинних організмів можуть проходити тільки при наявності води. З хімічної точки зору жива речовина – це і є водний розчин, і майже всі процеси, які забезпечують її життєдіяльність, є хімічними реакціями в водному розчині. Здатність речовин розчинятися у воді має велике значення для життя рослин, тварин і людини. Чи є абсолютно нерозчинні речовини, адже найчастіше ми маємо справу не із чистими речовинами, а із сумішами або розчинами?
На ці питання ви зможете дати відповіді при вивченні нової теми «Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина».
«Виправ помилки»
1) Питна вода має колір, запах та смак… (не має).
2) Питна сода, цукор та сіль добре розчиняються у воді… (питна сода – не розчиняється).
3) Щоб швидше розчинився цукор, треба воду охолодити… (нагріти).
4) Добре розчиняються у воді такі речовини, як сіль, пісок, цукор, крейда… (пісок та крейда не розчиняються).
5) Щоб швидше розчинився пісок, суміш піску з водою треба добре перемішати… (пісок не розчиняється у воді).
6) Речовина буде довше розчинятися у воді, якщо її подрібнити… (швидше).
7) Розчин може бути прозорим та мутним… (тільки прозорим).
Поясніть запис
ВОДА + СІЛЬ = РОЗЧИН
(Якщо воду змішати з сіллю то утвориться розчин).
Тоді виникає питання:
Що ж таке розчин? (Розчин – це суміш речовини з водою).
Так дійсно, якщо в посудину з водою помістити кристалики кухонної солі, цукру то ми можемо спостерігати, як кількість твердої речовини постійно зменшується. При перемішуванні процес прискорюється. При цьому вода, у яку були додані кристали, здобуває нові властивості: у неї з'являється солоний або солодкий смак, змінюється густина, температура замерзання. Отримані рідини вже не можна назвати водою, навіть якщо вони не відрізняються від води за зовнішнім виглядом. Це – розчини.
1. Чи можна вважати розчином суміш піску з водою? (Ні, пісок з водою не однорідна суміш).
Будь – який розчин складається з розчинника та розчиненої речовини.
2. Як називають воду та сіль у розчині? (Вода – розчинник, тому що розчиняє і її вміст у будь – якій посудині здебільшого більший. Сіль – розчинена речовина. Як правило її вміст завжди менший.)
3. Наведіть приклади розчинів у природі. (Вода морів, рік, озер, ґрунтові води, питна вода – це розчини. Повітря – це розчин газів один в одному)
4. Наведіть приклади розчинів, якими ви користуєтеся у побуті? (Оцет, маринади, ліки, лаки, фарби)
Розглянемо компоненти розчину.
Розчинник – речовина, що міститься в розчині в надлишку й перебуває в тому самому агрегатному стані, що й розчин. (Вода, етиловий спирт)
Розчинена речовина може перебувати в будь – якому агрегатному стані: твердому, рідкому, газоподібному. (Цукор, кухонна сіль)
Скільки чайних ложок цукру ви кладете в чай? (2 – 3)
А якщо чайні ложки замінити на столові? (Чай буде солодкий і цукор залишиться у чашці.)
Чому цукор залишиться у чашці? (Тому що його дуже багато і він не розчиниться.)
Так, дійсно, залежно від того скільки розчиненої речовини знаходиться в розчині їх поділяють на концентровані та розбавлені. Якщо в певному об’ємі розчину містить мало розчиненої речовини, то це розбавлений розчин. Наприклад, вода у колодязях, річках, озерах є розбавленим розчином. А от вода у морях містить багато різних солей, тому вона гірко – солона на смак. Її називають концентрованим розчином.
Розчини бувають насичені та ненасичені. Якщо насичена речовина у воді не розчиняється (чай з великою кількістю цукру) то розчин насичений. До тих пір поки цукор буде розчинятися у воді розчин буде ненасиченим.
Наведіть приклади речовин, що по-різному розчиняються у воді.
речовин, що добре розчиняються уводі(цукор уводі,спирт уводі),олейна не розчиняється уводі,сода питна погано розчиняється у воді. Абсолютно нерозчинних речовин у природі не існує.
Сторінка цікавинок
А) Що ви знаєте про «свячену воду?»( У воду опускають срібний предмет. Срібло частково розчиняється у воді і знищує всі бактерії,тому вода довго не псується)
Б) Чому Македонський не завоював Індію?
У IV столітті до нашої ери війська Олександра Македонського вторглися до Індії. На берегах річки Інд у військах вибухнула епідемія шлунково-кишкових захворювань, яка, як не дивно, не торкнулася жодного з командирів. Прості воїни масово помирали. Виявилося, що прості воїни користувалися олов'яним посудом, а їх командири-посудом з цього хімічного елемента. Про який елементі йдеться? (срібло)
Суть процесу розчинення
- Що відбувається під час розчинення речовин? Наприклад :кухонної солі.
- Частинки однієї речовини розподіляються між частинками іншої речовини.
- Розчинення – це фізичний чи хімічний процес?
- Чи утворилася нова речовина? Ні. Тому процес розчинення є фізичним процесом.
- Які зміни відбувалися при розчиненні Н2SO4? Виділення теплоти. Це ознаки хімічних процесів.
Висновок: розчинення – фізико-хімічний процес.
Отже, розчинення – це складний фізико-хімічний процес, під час якого відбувається взаємодія між частинками розчинника та розчиненої речовини.
За величиною частинок, розподілених у розчиннику розчини поділяють на істинні та колоїдні.
Звичайні розчини, з якими ми маємо справу, називають істинними розчинами. В них речовини подрібнюються до окремих молекул або йонів. Наприклад, розчини цукру або кухонної солі у воді – це істинні розчини. Розміри молекул та йонів настільки малий, що їх неможливо помітити навіть у потужний мікроскоп, тому істинні розчини прозорі. Такі розчини неможливо розділити фільтруванням. Вони стійкі в часі, не старіють, можуть існувати нескінченно довго, якщо не відбувається хімічних реакцій.
У колоїдних розчинах ступінь подрібнення значно більший. У них речовини, що розподіляються в рідині, існують у вигляді скупчень молекул або йонів. Проте неозброєним оком, і навіть під звичайним мікроскопом, їх помітити неможливо, тому колоїдні розчини здаються прозорими. Наприклад, кава, чай є прикладом колоїдних розчинів. Вони відносно стійкі в часі, однак згодом старіють з утворенням осаду. Зважені частинки проходять через паперовий фільтр, але не проходять через пергаментний.
Незважаючи на подібність істинних і колоїдних розчинів, їх усе ж таки можна розрізнити за допомогою простого досліду: всі колоїдні розчини обов’язково розсіюють світло – виявляють ефект Тіндаля. Якщо в затемненій кімнаті через склянку з колоїдним розчином пропустити промінь світла, наприклад від звичайної лазерної вказівки, то збоку цей промінь дуже добре видно.
Зробіть дослід. У затемненій кімнаті тонкий промінь світла спрямовується на склянку із різними розчинами. Якщо промінь світла направити на склянку з водою чи склянку з розчинами цукру або солі, то промінь проходить крізь шар рідини без перешкод і збоку його не видно. Якщо ж промінь направити на склянку з розбавленим чаєм або кавою, то збоку можна побачити розсіяні промені світла (конус), що підтверджує наявність невеликих частинок.
1. «Вірю не вірю»
1) Усі речовини добре розчиняються у воді.
2) При збільшенні температури розчинність речовин збільшується.
3) Вода, цукор, пісок – добре розчиняються у воді.
4) Крейда, сода питна, пісок – у воді не розчиняються.
5) Щоб швидше розчинити сіль, її треба подрібнити.
6) Щоб швидше розчинити цукор, воду треба нагріти.
7) Питна вода блакитного кольору, кисла на смак.
8) Вода дуже добре стискується.
9) Та речовина, яка розчиняється у воді називається розчинником.
2. «Третє зайве»
1) Срібло, повітря, мідь.
2) Чай, кров, залізо.
3) Цукор, сіль, пісок.
4) Крейда, сода питна, сіль.
5) Розчин цукру, розчин солі, газована вода.
6) Кров, молоко, ґрунт. (знайти зайве, пояснити чому воно зай
КОРОТКО У ВІДЕО
КОРОТКО У ВІДЕО
Домашнє завдання
31 березня
Біологія
Тема
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.
Доброго дня!
Біологічний текст
1.Тварини освоїли ………..середовища життя. ( чотири)
2. З певним способом життя існує в тварин ………..тіла.
( симетрія)
1. Якщо у тварин є однакові парні органи на правому і лівому боці тіла, ці тварини мають…….. симетрію. ( двобічну)
2. Ці тварини здатні до ………..руху. ( активного)
3. У тварин, що ведуть прикріплений спосіб життя, симетрія тіла здебільшого……………( радіальна)
4. Є тварини з ………………тілом.( несиметричним)
5. Тварини які живляться тільки рослинною їжею називаються …….( фітофаги)
6. Ті які споживають мертву органіку ……. ( сапротрофи)
7. Для перебігу реакцій розкладу складних органічних речовин на прості потрібні…. ( ферменти)
8. Сукупність процесів надходження речовин до організму, їхнє перетравлення, а також виведення непотрібних продуктів називається………. ( обмін речовин)
9. Важливою ланкою обміну речовин те енергії є……. ( дихання)
10. ……… важливий біологічний процес під час якого кисн=ень надходить, а виділяється вуглекислий газ.( дихання)
Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати основні властивості живого.
Часто ви бачили , що в кішки з'явилися кошенята, в курки курчата, спостерігали за маленькими ластівками які виглядають із гнізда. Звичайно всі живі організми в тому числі і тварини здатні розмножуватись.
Розмноження – здатність живих організмів відтворювати собі подібних, залишати після себе нащадків.
Завдяки розмноженню забезпечується безперервність поколінь організмів, батьківські форми передають нащадкам певну спадкову інформацію.
В одних випадках спадкова інформація передається майже повністю і особини дочірнього покоління є точною копією материнського організму, в інших випадках нащадки певним чином відрізняються за набором спадкової інформації, що зумовлює мінливість виду.
Процес розмноження не простий, а складний є багато чинників які йому перешкоджають, а саме:
· Несприятливі кліматичні умови ( холодні зими, мала кількість корму.)
· бар'єрна ізоляція;
· мала кількість самок;
· низький природний приріст
Але як би там не було тварини залишають після себе нащадків, завдяки різним типам розмноження, тож давайте розглянемо які існують форми розмноження тварин в природі.
Знайомство з формами розмноження тварин в природі:
1. Нестатеве розмноження –розмноження за допомогою нестатевих клітин, характерно для одноклітинних тварин найпростіших, кишковопорожнинних.
2. Статеве розмноження
Основні типи нестатевого розмноження тварин
1. Поділ клітин навпіл ( амеба,)
2. Брунькування відокремлення від материнського організму одного або кількох утворів – бруньок, які згодом розвиваються у самостійний організм. ( гідра)
3. Фрагментація – поділ тіла на декілька фрагментів з яких відновлюються цілі організми ( морська зірка, багатощетинковий черв – додекацерія.
4. Вегетативне, регенерація – процес відновлення організмом втрачених або ушкоджених частин тіла( губки, морська зірка, ящірка)
Значення нестатевого розмноження
· за досить короткий відлік часу тварини збільшують чисельність;
· не витрачають енергії на пошук партнера;
· нащадки генетично однорідні, є копією материнського організму;
· розмножуються організми, які опинилися в ізольованих місцях від інших.
Характеристика статевого розмноження
Статеве розмноження – поєднання спадкового матеріалу двох різних клітин чоловічої та жіночої. ( гамет)
Чоловічі гамати – сперматозоїди, спермії, а жіночі – яйцеклітини.
Давайте розглянемо ці статеві клітини та порівняємо їх будову
Риси відмінності
1. Яйцеклітини більші за розмірами, оскільки містить запас поживних речовин для зародка.
2. Яйцеклітина має декілька зовнішніх оболонок.
3. Сперматозоїд має джгутик , тому він рухливий
Формуються статеві клітини у статевих залозах: чоловічі - сім'яники, а жіночі – яєчники. Особини у яких закладаються сім'яники , називаються самцями, а особини в яких закладаються яєчники – самками. Такі організми роздільностатеві. Це переважна більшість членистоногих, молюсків, риб, хребетних тварин.
Чи правда, що є тварини, які протягом життя можуть змінювати стать?
Але серед багатоклітинних тварин є тварини гермафродити?Що це за тварини? Наведіть приклади.(дощовий черв’як)
Самостійна робота з підручником. ( Наприклад: креветки, риби –чистильники, жаби, кільчасті черви)
Значення гермафродитизму
1. Зменшують витрати енергії при пошуку партнера
2. Трапляється у тварин які ведуть прикріплений спосіб життя, глибоководні види
Форми запліднення
Запліднення –процес злиття двох статевих клітин чоловічої і жіночої, з яких утворюється запліднена яйцеклітина – зигота.
Виділяють дві форми запліднення
1) Зовнішнє запліднення де жіноча і чоловіча статева клітини зливаються поза організмом самки або гетеротрофного організму. ( раки, молюски, риби кісткові, земноводні)
2) Внутрішнє запліднення відбувається в органах статевої системи самки.
Партеногенез –явище, коли новий організм розвивається з незаплідненої яйцеклітини( паличники, дибка степова, дафнії)
Поліембріонія - процес розвитку кількох зародків з однієї заплідненої яйцеклітини, організми називаються одно яйцеві близнята.
Перегляньте відеоурок
Домашнє завдання.
Виконати тести.
МУЗИКА
30.03.2020
Тема. Музика в мультиплікації
Перейдіть за посиланням і перегляньте перші мультфільми Волта Діснея
Перейдіть за посиланням і перегляньте трейлер до мультфільму «Фантазія 2000» 1999 р.
https://www.youtube.com/watch?v=yB6TljXclJM25 березня
Хімія
Тема
Тема: Вода, склад молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода — розчинник.
Ви повинні називати склад молекули води; описувати поширеність води у природі, фізичні властивості води; використовувати здобуті знання та навички в побуті для раціонального використання води та збереження довкілля.
Вода – найпоширеніша сполука на нашій планеті. Вона вкриває понад 2/3 поверхні Землі. Приблизно 97 % усієї води – це вода морів і океанів. На прісну воду припадає 3 %. Річки і озера містять лише всього 0,03 % всієї води.
Вода – це єдина речовина на планеті Земля, що міститься одночасно у трьох агрегатних станах: твердому, рідкому і газоподібному.
Масова частка води в живих організмах становить від 50 % до 99 % (в організмі дорослої людини її приблизно 65 %).
Якщо всю воду Землі розподілити рівним шаром по всій поверхні, то утворився б Світовий океан глибиною 4 км.
Вивчення нового матеріалу.
Будова молекули води:
Молекула води має кутову будову. Щоправда, кут між прямими, що з'єднують центри атомів Гідрогену й Оксигену, становить не 90°, а 104,5°:
Оскільки Оксиген електронегативніший за Гідроген, то спільні електронні пари зміщені від двох атомів Гідрогену до атома Оксигену. Зв'язки О-Н є полярними. На атомі Оксигену зосереджений невеликий негативний заряд, а на кожному з двох атомів Гідрогену – позитивний:
Отже, молекула води з боку атома Оксигену заряджена негативно, а з протилежного боку, де розміщені атоми Гідрогену, - позитивно. Таку молекулу називають полярною; вона є диполем, тобто має два різнойменно заряджені полюси. Її умовно зображають еліпсом зі вписаними знаками «+» і «-» без зазначення величин зарядів:
Тип зв'язку – ковалентний полярний, кут зв'язку - 104,5°.
Тип кристалічної ґратки – молекулярний.
- Ґратка молекулярна? Чому ж за нормальних умов вода рідина?
Молекула води полярна – диполь. Між молекулами води виникає взаємне притягання за температури менш ніж 100 °С. Такий зв'язок називається водневим.
Розглядаємо схему водневого зв'язку між молекулами води.
Такий зв'язок можливий між молекулами води й молекулами полярних розчинених речовин. Така особливість молекул води – одна з причин її розчинної сили.
Водневі зв’язки існують і в рідкій воді, й у льду. Кожна молекула Н2О сполучена водневими зв’язками з чотирма іншими:
Фізичні властивості води:
Вода здатна зберігати пам'ять про об’єкти з якими була в близькості, або торкалась до яких. Ця властивість обумовлює здатність, що будь-яку воду можна структурувати, при цьому надати їй певні специфічні властивості.
Особливими властивостями води є висока теплоємність і розширення при охолодженні. Під теплоємністю води розуміють кількість теплоти, необхідної для того, щоб нагріти чи охолодити 1 г води на 1 °С.
При замерзанні вода розширюється, а не стискається, як усі інші речовини й тіла. Тому небезпечно залишати воду в закритій скляній посудині на морозі — замерзаючи, вода її зруйнує. Подібним чином відбувається руйнування гірських порід водою, яка потрапляє в їх тріщини.
Густина води при її замерзанні зменшується, тому лід плаває на поверхні водойм і захищає воду глибинних шарів від промерзання та втрат тепла.
Воду, яка не містить домішок інших речовин, називають хімічно чистою. Така вода погано проводить тепло й електричний струм. Та за наявності навіть невеликої кількості розчинених речовин (а вони завжди присутні у природній воді) ці якості води проявляються певним чином.
Вода, яку ви використовуєте щодня, не позбавлена інших розчинених вній речовин, тому добре проводить електричний струм. Тож слід обережно поводитися з електроприладами, якщо у вас мокрі руки.
Лід має густину 0,92 г/см3 (Інші речовини у твердому стані мають більшу густину, ніж у рідкому)
- цікавим є той факт про який навіть не всі вчені-хіміки знають – без наявності води у бензині він не буде горіти.
Вода – універсальний розчинник усіх речовин на Землі.
Вода річок, озер і деяких джерел містить розчинених речовин менше 1 г в 1 літрі (позначають 1 г/л), тому її називають прісною. Вміст солей у воді морів і океанів значно більший. Так, у Чорному морі їх близько 18 г/л, а в Червоному — близько 41 г/л. Таку воду називають солоною, або морською.
Розчинені речовини й гази входять до складу підземних вод. Деякі з них мають лікувальні властивості й відомі вам під назвою мінеральні води, наприклад «Миргородська», «Моршинська», «Поляна квасова».
Згадуємо властивості води (на підставі знань про воду заповнюємо опорну схему).
Молекулярна формула:__________
Структурна формула:____________
М/н2о = _______________________
Поширення в природі
В організмі людини: _______
На Землі:_________________
Фізичні властивості
Домашнє завдання.
Опрацювати текст матеріалу
Немає коментарів:
Дописати коментар